Canals

Tresor ocult

A la nau A122 de la planta de Seat a la Zona Franca hi ha el testimoni viu de la història de la marca. Uns 200 vehicles en perfecte estat, alguns dels quals mereixen la consideració d'autèntiques relíquies

Era l'any 2003, i en feia 50 de la creació del primer cotxe de Seat (un 1.400), quan Andreas Schleef, en aquella època president del consell de direcció, va veure bé reagrupar en una mateixa nau determinats models de la marca que algú amb esperit visionari com ara Elvira Beloso –responsable del parc de vehicles i actualment jubilada– havia tingut l'encert de fer desaparèixer i guardar-los allà on pocs els buscarien i trobarien. Evidentment, l'espai va quedar petit ben aviat i tot aquell patrimoni va ser traslladat l'any 2006 al seu lloc actual, la nau A122.

Des de fora, el lloc és tan discret que ningú pot ni tan sols intuir el tresor que oculten aquelles parets. Però només d'obrir la porta, el cor del visitant comença a bategar més i més fort. Perfectament arrenglerats en quatre llargues files i distribuïts cronològicament o bé en apartats com ara competició, concept cars i sèries especials, un parell de centenars d'automòbils en perfecte estat de conservació i protegits per fundes de plàstic transparent permeten viure o reviure –segons l'edat– les diferents etapes de la història de Seat. «La gamma de Seat dóna per a molt i molt, comparada amb altres marques», afirma Isidre López, que procedent del departament de competició i del centre tècnic assumeix des de fa dos anys la responsabilitat del contingut i dinamització d'aquest espai on el visitant se sent envoltat d'una atmosfera especial, talment com dins un refugi espiritual de la marca.

La majoria d'unitats tenen la seva pròpia història. N'hi ha que són la primera o l'última que es va fabricar d'un model de gran sèrie. I, igual que les versions de competició o els concept cars i prototips, no passen gens desapercebudes versions tan especials com la del 600 Savio o el Panda Papamòbil, construït fa 30 anys per a la visita de Joan Pau II a l'Estat espanyol.

Esperant un museu obert al públic

La nau A122 no està oberta al públic en general, cosa lògica si es té en compte l'activitat industrial que Seat continua desenvolupant a la planta de la Zona Franca i que aquesta nau no és ni pretén ser un museu sinó l'espai físic on no només es guarden els cotxes sinó que també se'n fa la restauració fins a deixar-los en un estat impecable –gràcies a uns operaris d'aquells que porten Seat en el seu codi genètic– i el manteniment. El museu ja arribarà, no se sap quan ni on (de Barcelona), però hi serà, perquè és una qüestió de reciprocitat entre una marca entranyable i el públic: mostrar i veure. En aquest sentit, són cada vegada més nombroses les accions d'aquest departament: presència en ral·lis històrics, reportatges, etcètera. Una fórmula ideal per, tal com diu Isidre López, «incentivar entre el públic el sentiment de marca».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.