Cultura

Un dol de paper al Mume

Elena del Rivero porta a la Jonquera ‘L’arxiu de la pols’, una obra concebuda arran de l’atac a les Torres Bessones

La UdG dedicarà a l’artista valenciana una jornada d’estudi el dia 18 sobre ‘Art i violència’

L’11 de setembre de l’any 2001, l’artista Elena del Rivero (València, 1949) era a Madrid preparant una exposició quan va veure per la televisió com s’ensorraven les Torres Bessones de Nova York. Amb aquell atemptat, també va quedar completament destruït el seu estudi, situat davant la torre sud, al 125 de Cedar Street, una pèrdua potser menor en comparació amb el cost humà d’una catàstrofe fins aleshores insòlita, però que va deixar l’artista en estat de xoc. De seguida que va poder, va agafar un vol a Nova York i va dirigir-se al seu pis, però la policia li’n va impedir l’accés fins que no s’haguessin acabat els treballs de desenrunament a la dramàtica Zona Zero. Quan finalment va poder entrar a l’edifici, va trobar l’estudi cobert completament de pols, d’enderrocs i de milers de papers que hi havien arribat des de les oficines veïnes per l’explosió de portes i finestres.

Amb paciència, com en una cerimònia d’expiació, va anar recollint un a un cada paper, fins i tot els més insignificants, trossejats o no, amb sentit o sense, i els va netejar, numerar i fotografiar fins que en va tenir més de 3.150 fragments que, en acabat, va cosir amb fil de seda i perles falses a una llarga capa de mussolina. Des del seu pis, a més, va documentar amb una càmera de vídeo els treballs de neteja de la zona i la lenta represa de la vida quotidiana. En total, més de cent hores de gravació.

Amb aquests materials, Elena del Rivero, que concep la costura com un dibuix, va donar forma a la instal·lació [Swi:t] Home: A Chant, 2001-2006, en què els papers cosits a la mussolina vessen en una espectacular cascada. Aquesta obra ja va ser presentada al New Museum de Nova York, i a partir de dissabte 16 de novembre es mostrarà al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera, per primera vegada acompanyada de tot el material que va aplegar l’artista en una obra que personalitza i alhora universalitza el sofriment, encarnat en aquestes cartes amb tot de destinataris desapareguts.

El muntatge de L’arxiu de la pols. El trànsit de la memòria, comissariat per Maria Josep Balsach i Mateo Feijoo i que es podrà veure al vestíbul del Mume fins a l’11 de gener, serà paral·lel a l’exposició que amb el mateix títol tindrà lloc a Naves Matadero de Madrid, del 13 de novembre al 5 de gener. En el cas de Girona es complementarà, a més, amb una jornada d’estudi a la Facultat de Lletres, el dilluns dia 18 de novembre, al voltant del tema Art i violència. Les pràctiques artístiques com a denúncia i interiorització, en la qual participarà la mateixa Elena del Rivero formant part d’una taula rodona amb la crítica d’art Ángela Molina; el director del Mume, Alfons Quera; la professora de literatura espanyola Marta Mardía Herrero, i la professora d’art contemporani de la Universitat de Girona Maria Josep Balsach.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Carme Riera, distingida amb el Premi Atlàntida 2019

Barcelona
CARLES SANTAMARIA
GUIONISTA DE L’ADAPTACIÓ AL CÒMIC DE LA NOVEL·LA DE SÀNCHEZ PIÑOL ‘VICTUS’

“El 1714, el conflicte era una successió, no la secessió, com ara”

Barcelona

Cobla, corda i... tossuderia

girona
Mirador

Romàntica, moderna i pop

Princeses i heroïnes

Barcelona

La Nit Més In, premi Impulsa Cultura

barcelona

El Bonmatí, per a Ribas

Girona

Posseïts per l’art

BARCELONA
Crítica
cinema

La vida a Montfermeil