Cultura

CONSUM CULTURAL

La cultura és imprescindible per a la humanitat i els ciutadans i artistes ho han demostrat amb fets durant aquesta crisi

Afrontar la dificultat del tancament absolut dels equipaments (teatres, sales de concerts, cinemes, llibreries, galeries d’art) i de l’activitat de productores i companyies ha unificat el sector, ja per si mateix molt solidari entre ell. Per això, Isabel Vidal, presidenta d’Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya) i portaveu d’Actua Cultura 2%, entén que campanyes com el repte d’aconseguir el 2% del pressupost a la Cultura i el desplegament de l’Estatut de l’Artista seran una demanda que no només no s’abandonarà sinó que ha arribat per quedar-se fins a la seva total consecució.

La crisi ha demostrat que falta una política cultural a mitjà i llarg termini i que caldrà revisar, per exemple, tots els plans integrals (teatre, circ, dansa, música...) per fer-los més ambiciosos. Una altra evidència és que la relació entre públic i privat no es pot basar exclusivament en el suport en forma de subvencions; també s’han de compartir idees i projectes. És important,segons lamenta Vidal, fomentar l’estabilitat del teixit cultural, ja que les empreses han parat millor el cop que els agents més desprotegits,

La crisi, d’altra banda, ha evidenciat que els humans tenim la necessitat d’expressar-nos a través de la cultura. La mateixa OMS ho certifica: salut és igual a la suma de la sanitat més la cultura. Aquesta aturada obligada, ens ha constatat, afirma Vidal, que, al darrere d’accions com llegir, cantar i ballar, “hi ha un teixit productiu”. “La vida s’imposarà; i volem tornar a gaudir del teatre com una activitat social.” Hi ha la necessitat humana de gaudir de la cultura. “El públic ens demostra que vol tornar al teatre quan renuncia a la devolució de l’entrada; vol una nova data per a gaudir-ne.”

Per la seva banda, més enllà de resignar-se a cancel·lar l’edició del 2020 i quedar-se de braços plegats esperant la del 2021, el Festival Cruïlla, malgrat la incertesa sanitària, ha creat el Festival Cruïlla XXS, que oferirà nombrosos concerts (Sanjosex, Mazoni, Pi de la Serra, Pau Riba, Ladilla Rusa, Sey Sisters...), entre d’altres activitats, en espais com l’anella olímpica, el Poble Espanyol, el recinte modernista de Sant Pau i els jardins del TNC. “Calia transformar el pessimisme, els no continus, i posar-nos a treballar, perquè, d’aquesta crisi, només ens en sortirem treballant”, expressa Jordi Herreruela, director del festival. “Ens vam preguntar: Què podem fer? Concerts amb 400 persones assegudes amb distància física? Doncs els farem! Els concerts per a 400 persones no donen un marge de benefici més que per posar-nos a treballar, però ara crec que toca activar-nos, ja que no ens podem imaginar un estiu sense música. La nova realitat farà que ens hi adaptem, però no ens aturarà.” Herreruela, com Vidal, destaca la pinya que ha estat capaç de fer aquestes últimes setmanes el sector cultural: “Ha estat bonic veure com tothom responia. Hem sentit que hi havia un sentiment col·lectiu.”

No ens podem imaginar un estiu sense música. La nova realitat farà que ens hi adaptem, però no ens aturarà
Jordi Herreruela
DIRECTOR DEL FESTIVAL CRUÏLLA
La gent ens diu que vol tornar quan renuncia a la devolució de l’entrada
Isabel Vidal
PRESIDENTA D’ADETCA


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Horaci per sempre

barcelona
FITO CONESA
ARTISTA

“L’empatia és un posicionament polític contra el feixisme present”

barcelona

5 milions per als sectors més febles de la cultura

BARCELONA

Una escapatòria a tres bandes

Barcelona
LA PEL·LÍCULA

‘Trànsit’

Xavier Mercadé exposa ‘Rock viu’

LA MÚSICA

Quaranta anys de ‘Back in black’

Indilletres s’ajorna fins al 29 i 30 d’agost

La Bisbal d’EMpordà

Cinema i història al Muhba