Cultura

Connexió Fluxus

El Museu de l’Empordà reviu el procés de creació del cartell de Ben Patterson, referent de l’art d’acció, per a La Muga Caula del 2016

A finals de maig del 2016, l’artista Joan Casellas va viatjar a Wiesbaden per treballar amb Ben Patterson, un dels fundadors del grup Fluxus, en la imatge que havia de servir de cartell de la 12a Trobada Internacional de Poesia d’Acció i Performance La Muga Caula, el setembre d’aquell mateix any. Durant tres dies, Casellas va fotografiar i gravar Patterson executant diverses accions fins que van escollir la imatge que serviria per al cartell, en la qual el veterà músic i artista nord-americà apareix tocant una ampolla de vidre en forma de violí, amb un casc prussià al cap, que ell mateix va voler titular The Kaiser plays violin.

Patterson va morir al cap d’un mes just d’aquesta fotografia, que ha esdevingut d’aquesta manera el testimoni de la seva última obra. Coincidint amb el cinquè aniversari de la seva mort, Joan Casellas ha recuperat les imatges i gravacions d’aquella visita i del procés de creació del cartell, totes inèdites, en una petita exposició d’homenatge que es pot visitar fins al 12 d’octubre al Museu de l’Empordà de Figueres. La mostra es complementa amb una versió del Bar d’en Ben, que es va presentar també el 2016 a la galeria Dolors Ventós de Figueres, amb motiu de la dotzena trobada al paratge de les Escaules, que inclou peces d’una vintena d’artistes, entre ells Nieves Correa, Concha Jerez, Oscar Abril Ascaso, Fina Miralles, Rubén Barroso o Ann Noel, a més del mateix Ben Patterson, disposats a la manera d’una barra de bar, amb el seu carretó de begudes inclòs i contra un fons de paper florejat que transmet un aire de vella familiaritat. En el muntatge, s’han incorporat, al costat de la fotografia que va donar lloc al cartell, objectes semblants als que fa servir l’artista en la seva acció: un casc prussià, un arquet i una ampolla en forma de violí localitzada en una vinateria de Figueres idèntica a la que Patterson intenta fer sonar i que va adquirir en una bodega de Gènova.

Casellas, que exposa totes les sèries fotogràfiques realitzades a l’estudi de Patterson, així com de les cinc trobades que des del 2008 va mantenir amb el fundador de Fluxus, explica com va ser aquella visita a Wiesbanden, envoltat de carpetes, notes i objectes d’altres projectes que l’artista tenia en curs. Després de passar tota la tarda conversant mentre compartien una ampolla de vi, “Ben va desplegar un faristol que després no vam fer servir per res, però que d’alguna manera marcava el territori musical en què ens movíem”, recorda Casellas, que rememora com l’artista va sortir a la petita eixida enjardinada amb un casc prussià i un trombó que es proposava tocar amb l’arquet d’un violí. L’escena recordava un gag de Chaplin, sobretot per com reia Patterson en acabat. Al final, el trombó va ser substituït per l’ampolla en forma de violí. La imatge ja era allà, i van sortir a celebrar-ho al bar de davant de l’estudi, on van concebre la idea del Bar d’en Ben, en el qual artistes afins aportarien ampolles, copes i fotografies en una mena d’altar a la complicitat amb el vell mestre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.