Cultura

‘King size' és el Marthaler més petit

Christoph Marthaler és un dels directors internacionals que més controvèrsia han generat en la història de Temporada Alta. Té tants fans com detractors al festival de tardor. Tot i això, proven de convidar-lo cada cop que poden (sovint, els seus espectacles són tan monumentals que no caben físicament als escenaris de Salt i Girona). Avui (21 h) i demà (18 h) presenten a El Canal King size, la peça que, tot i la provocació del títol, és la més petita de totes les que ha creat Marthaler. Es tracta d'una habitació d'hotel o un dormitori en què es desenvolupa una mena de vodevil, que fa un repàs per la història de la música des del segle XVII fins als nostres dies.

Ni el creador, ni tampoc els seus actors responen a les preguntes convencionals de qui hi ha a escena, què passa o què es pretén dir. Aquestes són preguntes que els espectadors han de respondre's a partir del que interpreten i sempre “despertant les emocions i els records” que els suggereix el que passa a escena, segons apunta l'actriu Tora Augestad. Sí que queda clar que hi ha una parella (que no es miren i amb prou feines es toquen, tot i compartir llit) amb una gran dificultat per comunicar-se. Només es comuniquen a través de la música. La parella rep la visita inesperada d'una dona adulta i la intromissió del pianista que s'integra, com és habitual en Marthaler, com un personatge més.

La música és el vincle de comunicació. Acompanyant l'actriu hi ha el cantant pop (que va actuar a Eurovisió el 2010 representant Suïssa) Michael von der Heide, que intervé en muntatges de Marthaler des de fa dues dècades. Hi ha un punt de nostàlgia, admet Augestad: “La vida no és tan meravellosa com la vida explicada a través de la música.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.