La Borsa
Més valors
Economia

pagesia

exportacions

La poma de Girona arriba a Sri Lanka

La IGP Poma de Girona augmenta un 10% l’exportació amb l’arribada a nous mercats internacionals

Les empreses gironines es promocionen durant tres dies en una important fira del sector a Berlín

La poma de Girona ja es troba a les botigues de Sri Lanka, el Canadà i Israel. Són els nous mercats on aquest any ha començat a arribar la indicació geogràfica protegida (IGP) Poma de Girona, que agrupa 79 socis productors gironins integrats en tres empreses, que disposa d’uns 300 treballadors i que té una producció d’unes 80.000 tones l’any entre les diverses varietats que es produeixen.

Amb aquestes noves destinacions, que van des dels països del Golf (com ara els Emirats Àrabs) fins a la zona de l’Amèrica Llatina (com ara Colòmbia, el Panamà i l’Equador, així com el Brasil i Hondures), on es comercialitza des de ja fa temps, la IGP Poma de Girona ha aconseguit incrementar l’exportació fins a un 30%, un 10% més que l’any passat, i amb una tendència a l’alça. De fet, països com l’Índia també s’han mostrat interessats pel producte gironí i per futures importacions.

El president de la IGP Poma de Girona, Llorenç Frigola, però, reconeix que, a banda de potenciar l’exportació, un dels reptes pendents és ser més presents en el mercat espanyol. Segons Frigola, el problema és que fins a un 50% de les pomes que es consumeixen a l’Estat espanyol provenen de països estrangers, principalment del nord d’Itàlia i de França, motiu pel qual lamenta que no es potenciï prou el producte de proximitat. Mentrestant, però, el sector de la poma continua apostant per la innovació i per la promoció a l’estranger.

Promoció a Berlín

Amb l’objectiu de millorar la seva posició en el mercat exterior i obrir-s’hi, així com d’aconseguir nous contactes comercials, des de dimecres i fins avui, les tres empreses que integren la IGP –Giropoma Costa Brava, Fructícola Empordà i Girona Fruits– són a Berlín, on se celebra la fira Fruit Logística, que es considera un referent mundial en el sector de la fruita i les hortalisses.

La IGP ja fa una dotzena d’anys que visita aquesta fira, que enguany ha arribat a la 26a edició i que espera congregar més de 75.000 visitants professionals de 130 països i uns 3.100 expositors de més de 80 països.

Les tres empreses gironines han viatjat fins a Berlín sota el paraigua de la marca Catalunya i acompanyades de deu empreses catalanes més que s’ocupen de la producció i la comercialització de la poma. La visita ha estat organitzada pel Departament d’Agricultura de la Generalitat a través de l’empresa pública Prodeca.

LES XIFRES

80.000
tones
de pomes es produeixen cada any a la IGP Poma de Girona.
10
per cent
més d’exportació hi ha hagut aquest any arran de l’obertura a nous mercats.
30
per cent
de la producció de la IGP Poma de Girona es destina a l’exportació.
LLORENÇ FRIGOLA

“Cada cop som més competitius”

En aquests nous països on exporteu, quina és la varietat de poma que més interessa?
Una mica totes: les vermelles (sobretot les vermelles americanes, les red delicious), en algun lloc com l’Àfrica també la golden i, cada vegada més, la varietat que s’ha demostrat que es comporta millor a Girona i amb la qual som més competitius a tot el món és la granny smith, aquella verda àcida.
Com es competeix amb els altres països productors?
Anem contra estació. Aquesta setmana s’està començant a collir a Xile i a Sud-àfrica; per tant, ells tindran ara el gros de la producció. Nosaltres, en canvi, comencem a collir al setembre, a l’octubre o al novembre. La poma la guardes tot l’any i la vas venent al mercat per tenir-hi presència, marca. L’única cosa és que, al principi, quan en surt més, en vens més, perquè no sempre tens capacitat productiva per emmagatzemar-la. Llavors podem vendre abans en aquests països perquè la producció pròpia arriba més tard.
A què es deu aquest increment del 10% en l’exportació?
Va augmentant cada vegada més. Les empreses cada vegada estan més preparades per internacionalitzar-se, exportar i adaptar-se als protocols dels diversos països.
Cada cop hi ha més interès per la IGP Poma de Girona?
Sí. D’alguna manera, els nostres competidors estrangers són Itàlia (el nord d’Itàlia, el Tirol del Sud) i França (les diverses regions productores de poma de França). Aleshores sembla que al nord d’Espanya i en diversos punts del món no se’ns coneix com a productors de poma, i per això cada vegada es descobreix més que el nostre producte és competitiu, que es conserva bé, que fem qualitat, que treballem bé, que tenim bons preus i que som seriosos.

Fins a 1.700 hectàrees productives

Una IGP fa referència a un producte originari d’una zona geogràfica determinada. La qualitat, la reputació i altres característiques del producte es poden atribuir a aquesta zona geogràfica delimitada, on es fa la producció, la transformació i l’elaboració.

L’ any 2003, després de llargues gestions de les empreses gironines bàsicament dedicades a la comercialització de la poma, la Unió Europea va aprovar la sol·licitud per obtenir el segell d’indicació geogràfica protegida Poma de Girona.

En el cas de la IGP Poma de Girona, engloba un total de 1.700 hectàrees productives distribuïdes entre el Baix Empordà, l’Alt Empordà, la Selva i el Gironès. Les tres empreses que la integren tenen les seus a Bordils (Girona Fruits SCCL), Ullà (Giropoma Costa Brava) i Sant Pere Pescador (Fructícola Empordà). Poma de Girona cultiva cinc varietats: gala, golden, fuji, red delicious i granny smith.

Segons assenyalen des de la IGP Poma de Girona, la proximitat del mar Mediterrani i també dels Pirineus fa que les plantacions es beneficiïn d’un clima privilegiat. Això fa que, segons la IGP, Poma de Girona sigui reconeguda pel fet de ser un producte de qualitat, segur, de confiança i sostenible. Els productors, expliquen, són fructicultors que fan servir tècniques de producció integrada respectuoses amb el medi ambient, responsables i sostenibles. Així mateix, fan controls de qualitat estrictes i tenen habilitats sistemes de traçabilitat dels seus productes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
francesc cabana
Quadern d’economia

L’ofec dels empresaris

El govern del PP està fent una campanya ben coordinada per a liquidar el procés. La campanya té quatre objectius ja en marxa: escapçar els polítics més emprenyadors i més aptes per aconseguir ocupar...

 

De Guindos evita la tria

 

La venda de pisos va créixer un 16% el 2017

barcelona
 
economia

Seat confirma que el nom del seu nou tot terreny urbà serà Tarraco

 

Empuriabrava aposta per un turisme més sostenible

Castelló d’Empúries
 

L’hotel Delamar de Lloret, reconegut a Tripadvisor

lloret de mar
 

Ajuts per a comerciants i hostaleria, a Girona

girona
 
empresa

Confirmat: Seat anuncia oficialment que el seu nou cotxe es dirà Tarraco

BARCELONA
 
Economia

Unipost entra en liquidació ja que no troba comprador

barcelona