La Borsa
Més valors
Economia

Caixes de cartró a demanda del client

La producció de l'empresa ampostina Cartodelta només ha caigut un 15% perquè han diversificat el mercat i ara també produeixen per a fabricants de caixes fortes

L'empresa invertirà per mecanitzar part de la feina i per reduir-ne l'esforç físic
Cartodelta produeix cap a 9 milions de metres quadrats de caixes a l'any

FACTURACIÓ

6 M€

TREBALLADORS

50

ANY DE FUNDACIÓ

1991


Tots els productes es comercialitzen (o la immensa majoria) en un envàs de cartró, des d'una caixa de taronges fins a una banyera d'hidromassatge. I quan hi ha crisi econòmica, el sector de l'embalatge és un dels que se'n ressent més. “És evident que si en una empresa baixen les vendes, necessitarà menys caixes de cartró”, explica el director comercial de Cartoldelta, Antonio Arco. L'empresa ampostina, emplaçada al polígon industrial Les Tosses, va començar la seua activitat fa més de vint anys. “Primer estàvem en un magatzem llogat, i vam invertir els beneficis de l'empresa per comprar uns terrenys i aixecar-hi les naus industrials”, comenta Arco. Cartodelta és l'aventura empresarial de tres extreballadors de Dapsa (empresa del sector) que van decidir deixar la feina per satisfer la demanda de clients que reclamaven un tipus de caixes molt concretes i en sèries curtes. De fet, als primers anys Dapsa era un dels seus clients principals però amb el pas dels anys Cartodelta ha anat creixent i diversificant el mercat. “En el primer any i mig de l'activitat depeníem totalment de Dapsa, que ens derivava treballs auxiliars, però després vam contractar un comercial i vam buscar-nos la nostra cartera de clients”, explica el director comercial de Cartodelta.

Van començar a contractar treballadors joves i es van fer càrrec de la seua formació, molts dels quals encara treballen a l'empresa. “Som una empresa familiar, aquí tots col·laborem pel bé del negoci, jo no m'he fet ric amb Cartodelta, els guanys els hem reinvertit a l'empresa i els treballadors això ho valoren. Tenim una plantilla flexible”, diu Arco. El sector del moble, molt potent fins a l'esclat de la crisi a la Sénia, representava un dels principals clients de Cartodelta. “Entre el 2005 i el 2006 vam aturar les inversions perquè ja pensàvem que el cicle de bonança s'allargava massa”, sosté el director comercial de l'empresa ampostina. “Treballem per un mercat especialitzat, que ens trasllada comandes complicades, com per exemple caixes per banyeres d'hidromassatge”, explica el directiu de l'empresa. L'automoció és un altre dels seus clients, també tocat per la crisi. És per això, que a Cartodelta van optar per diversificar la clientela. “No a tothom li va malament, amb la crisi”, diu Arco. I certament, l'empresa ha aconseguit nous clients, molts dels quals són exportadors i mantenen el ritme de treball. D'altres, com és el cas d'un client de Cartodelta, que comercialitza caixes fortes, ha multiplicat la producció per tres. També ha augmentat el nombre de comandes de productors agrícoles, molts dels quals (sobretot de cítrics) s'han llançat a vendre la producció per internet directament al consumidor amb l'objectiu d'evitar uns preus ruïnosos.

Abans de la crisi, un 60% dels clients de Cartodelta eren del País Valencià, seguits de Catalunya, Aragó i Madrid. Ara, però, el principal mercat de l'empresa ampostina és Catalunya. Tot i que a Cartodelta no exporten la producció, sí que ho fan bona part dels clients. “Hi ha caixes nostres que arriben fins a la Xina”, assenyala Arco.

Pel que fa al nombre de treballadors de Cartodelta, són una cinquantena, una plantilla que s'ha mantingut estable els últims anys. A la plantilla s'hi inclouen els dos conductors que traslladen la comanda als clients amb una flota de camions pròpia. “Si no s'hi han de transportar comandes també poden fer determinades tasques a la fàbrica”, diu Arco.

Pel que fa a la facturació de Cartoldeta, és d'uns 6 milions d'euros. Tot i que la facturació ha caigut un 15% per la crisi econòmica, el responsable de l'empresa assegura que en cap exercici han registrat pèrdues. “El mercat està rebentant preus, però nosaltres no busquem clients que cerquen el preu més barat sinó que valoren la capacitat de produir una caixa a la carta. Ens adaptem a les seues demandes”, comenta Arco.

SERVEI A L'EMPRESA

Una trentena de clients de Cartodelta representen el 70% de la seua producció de caixes, que és de 8 a 9 milions de metres quadrats anuals. El 30% restant són caixes que produeixen i serveixen a un miler de clients. “Oferim un servei als nostres clients i no ens interessen aquells que l'únic que busquen són uns preus més barats. Nosaltres fabriquem caixes tal com el client les vol i les hi servim en un termini de setanta-dues hores”, explica Arco. En aquest sentit, a Cartodelta disposen d'un espai per emmagatzemar les caixes dels clients a les seues naus industrials. “Hem fet les naus més altes per guanyar espai i hem sacrificat àrea de producció per poder oferir als nostres clients la possibilitat de guardar-los les caixes fins al moment exacte que les necessiten. Fins i tot hi ha clients a qui nosaltres avisem que necessiten caixes”, comenta el director comercial de Cartodelta. Abans que la producció es carregue als camions per servir-la als clients passa per un control de qualitat estricte per evitar l'enviament de caixes defectuoses. Les naus industrials de l'empresa ampostina ocupen una superfície de 7.500 metres quadrats, i la parcel·la és de 12.500 metres quadrats.

Arco és optimista i pensa que enguany es començarà a superar la crisi econòmica. “Des de l'any 1962 he viscut cinc crisis, és un procés cíclic però el problema aquesta vegada és que hem tocat molt fons i no sé sap quan començarem a remuntar”, sosté l'empresari. Amb tot, no creu que augmente el volum de caixes de cartró que fabrica perquè “el mercat no està per créixer”.

De tota manera, a Cartodelta planifiquen fer una inversió per tal de reduir l'esforç físic que han de fer alguns dels treballadors de la planta, ja que traslladen caixes de gran volum. En aquest sentit, mecanitzaran un parell de llocs de treball la qual cosa permetrà que l'empresa obtingui un estalvi econòmic. “En funció de l'evolució del mercat farem més actuacions a la fàbrica o bé ho limitarem a aquesta mecanització”, explica Arco.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El turisme, el taló d’Aquil·les de l’economia?

barcelona

Nova campanya de promoció de Ripoll

Ripoll

Acciona anuncia un ERO sobre la plantilla subcontractada per Nissan a les plantes catalanes

barcelona

Més turistes, però més locals, a la Vall d’en Bas

La Vall d’en Bas

La facturació de la indústria a Catalunya cau un 13,9% al juny

Barcelona

Els virus castiguen la pitjor verema del segle

VILAFRANCA DEL PENEDÈS

Els EUA mantenen els aranzels al vi i l’oli europeus

WASHINGTON

La Covid-19 fa repensar la botiga al carrer d’Olot

Banyoles

Increment del 30% de les consultes al web de Turisme Olot

Olot