La Borsa
Més valors
Economia

Betara s'obre pas a l'alta gastronomia

Amb el formatge ecològic, premiat mundialment, i el de cabra, considerat el millor de Catalunya, l'empresa es fa un lloc al mercat

L'aposta per la internacionalització no és una solució sinó un mercat més

Facturació

1,1 M€

Treballadors

10

Any de fundació

1992


Quatre anys enrere, només, quan Ramon Berengueras va començar a portar formatge ecològic de vaca als comerços, bona part dels botiguers se'n reien. Avui és ell, el director general de l'empresa Betara, qui du un somriure de satisfacció dibuixat a la cara: el seu formatge ecològic és el primer de Catalunya que ha estat distingit internacionalment amb un premi World Cheese Awards, fa set mesos. El reconeixement el va obtenir arran de fer un formatge ecològic de cervesa també ecològica, la qual cosa ha convertit Betara en l'única formatgeria catalana que elabora un producte d'aquest tipus. Si a això hi afegim que en l'edició d'aquest any de la fira Lactium de Vic, aquesta empresa familiar es va endur la medalla d'or al millor formatge de cabra de Catalunya, la carta de presentació, a hores d'ara, no podria ser millor.

Betara té tres secrets confessables per elaborar un bon formatge: una llet de qualitat, un treball artesà i el clima sec del Lluçanès. El 95% de la seva producció es concentra en el formatge madurat i la resta, segons comanda, és de mató i iogurt ecològic. En aquest moment, aquesta petita empresa fundada el 1992 a Perafita, produeix entre 2.000 i 3.000 quilos setmanals de formatge, repartits en una dotzena de referències de les tres varietats: vaca, cabra i ovella. Tot i que hi ha alts i baixos, a Betara consumeixen uns 15.000 litres setmanals de llet (entre el formatge convencional i l'ecològic), tot i que la de cabra és la més apreciada pel públic. Treballen amb llet pasteuritzada i crua que procedeix de quatre o cinc petits productors catalans, als quals els fan la recollida cada dos dies. “Ara per ara ens podem proveir bé de llet, però cada vegada és més complicat; si van plegant els ramats, tard o d'hora l'haurem d'anar a comprar a fora”, comenta el director general de Betara.

Saber-se diferenciar

Betara es vol vincular a la cuina creativa, ampliar la cultura gastronòmica i convertir els seus formatges en un producte de carta. “No volem ser el formatge del tercer prestatge”, recalca Berengueras. Per això la seva estratègia comercial es basa en tenir molta cura del comerciant, el seu principal client, i oferir al punt de venda no només degustacions originals i maridatges, sinó “un vestit a mida” del que es necessiti. Betara té en les botigues gourmet i en els petits comerços bona part de la seva clientela, però també ven a grans superfícies i al canal Horeca (restauració i hostaleria).

El 85% de les vendes són a Catalunya, tot i que des de fa un any i mig van començar a exportar els seus productes a Europa. Actualment estan presents a Alemanya, Dinamarca, França i Anglaterra, “països on hi ha una cultura del formatge”, segons Berengueras. L'exportació en aquest moment representa un 10% de les vendes, però tenen clar que “la internacionalització no ha de ser una solució sinó un mercat més”. En aquest sentit, el proper salt serà cap al continent americà: “Estem començant amb els EUA; a Nova York hi ha punts de venda molt estratègics on ens agradaria estar i pensem que allà ens podem posicionar com a producte d'alta gastronomia.” Per començar a temptejar el mercat, Betara ha estat present al Fancy Food Show de Nova York que s'ha fet del 30 de juny al 2 de juliol.

Betara factura 1,1 milions d'euros, tot i que amb data 30 de juny el negoci ja havia augmentat d'un 10% respecte al 2012. En aquest moment té deu treballadors, un dels quals encara és el pare de Ramon Berengueras, fundador i ànima de Betara. D'origen pagès, va ser qui va començar el negoci, primer comprant i distribuint productes d'alimentació i després elaborant ell mateix els formatges. Els inicis són a Perafita, d'on és la família i on ara tenen una fàbrica nova, però el 2006 van traslladar a una nau d'Olost el procés de maduració dels formatges, la logística i l'administració de l'empresa.

Betara, empresa nascuda a Perafita (Osona) fa 21 anys, produeix formatges tipus Pirineu artesà i ecològics (certificats pel CCPAE). El 95% de la seva producció és formatge madurat, de varietats com el de cervesa i el de ratafia, a més d'un parell de novetats que trauran de cara a la tardor. Betara ha renovat la imatge dels seus formatges (de 0,5, 1 i 3 quilos) i l'ha actualitzat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Noves perspectives

Catedràtic d’estructura econòmica / IQS School of Management / @sninobecerra

Empreses que sortiran reforçades de la covid-19

Degà de la UPF Barcelona School of Management. Catedràtic de la UPF. Membre de la junta del CEC i ACCID

Sobre la reconstrucció

Emprenedora

Primer inventari financer postconfinament

ECONOMISTA I DIRECTOR GENERAL DE L’INSTITUT D’ESTUDIS FINANCERS
DE MEMÒRIA

Benefici o renda a Madrid?

Professor de Política Econòmica de la UB

De marginals a essencials, però arruïnats

doctor en economia de la UOC

La innovació, assignatura pendent

catedràtic de bioquímica i biologia molecular. Universitat de Barcelona

‘Start-ups’ que són referents

Barcelona
PAU GARCIA-MILÀ
EMPRENEDOR. FUNDADOR D’EYEOS, BANANITY, IDEAFOSTER I LA INCUBADORA INBRAINS I ZEVE

“La perseverança és l’essència dels emprenedors”

Barcelona