Opinió

Sixena, el triomf de la raó

La raó s’ha imposat finalment en l’afer de les pintures murals de la sala capitular del monestir aragonès de Sixena, que s’exhibeixen al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). La jutgessa d’Osca, que el novembre del 2016 havia ordenat el trasllat de les fràgils obres d’art de Barcelona fins a Sixena, ha canviat ara radicalment de criteri i, finalment, ha atès les raons científiques i tècniques –les úniques possibles, d’altra banda, en un cas com aquest– dels nombrosos experts, del país i estrangers, alguns d’ells de gran prestigi, com ara Gianluigi Colalucci, restaurador de la Capella Sixtina, que desaconsellaven moure les obres atenent a l’elevat risc que patissin danys irreparables. Un canvi que té tota la lògica del món i que s’ha materialitzat quan la jutgessa s’ha pogut sostreure a la pressió mediàtica i política aragonesa –que reclama el trasllat al cost que sigui– i ha entès el què, bàsicament, li reclamaven els experts: que fossin ells els escoltats perquè són ells els qui poden tenir, justament, un criteri independent, en un afer enverinat de tots costats des de fa massa temps.

En tot cas, cal felicitar el MNAC per aquest triomf, que no és definitiu, perquè qui acabarà decidint serà segurament el Tribunal Suprem, però que permet que les pintures de Sixena siguin accessibles per a tothom al museu. És mèrit també del MNAC haver perseguit fins al final la raó científica proposant experts no solament catalans, sinó també forans, l’opinió dels quals ha estat clau per convèncer la jutgessa. Tot el contrari del que ha continuat fent la part aragonesa, sense suports científics i sense haver restaurat i adequat com cal la sala capitular original. Com pretenien rebre-les i cuidar-les si ja desatenien allò més bàsic?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.