Societat

Torna el conflicte entre el taxi i el VTC

Els taxistes responen a la proposta de regular el servei de cotxes de lloguer amb xofer amb una vaga

Una desena de vehicles VTC, atacats a Barcelona

El conseller demana un debat serè

En ple hivern, el sector del taxi es va tornar a sobreescalfar ahir i el sindicat majoritari Elite va convocar una vaga indefinida que, com ja va passar durant l’última setmana del mes de juliol, té la seva màxima visualització en l’ocupació de la Gran Via de Barcelona per part de centenars de vehicles amb els colors groc i negre. El desencadenant de la protesta va ser la proposta de regulació del sector dels vehicles de lloguer amb conductor, coneguts com a VTC, presentada ahir pel departament de Territori i Sostenibilitat i que en l’opinió dels taxistes posa en perill el futur del sector. La intenció dels taxistes és no moure els cotxes fins que l’administració escolti les seves reivindicacions, tal com va passar a l’estiu.

El detall del decret llei que prepara el govern es va conèixer ahir en el transcurs de la mesa sectorial del taxi, en què Calvet va fer saber que a partir d’ara els VTC hauran d’esperar un interval de 15 minuts entre servei i servei, que entre client i client hauran de tornar a la base o quedar aparcats en un garatge i que no podran circular amb el sistema de geolocalització, per evitar que captin clients pel carrer, com sí que estan autoritzats a fer els taxis. La proposta dels 15 minuts és el que va encendre els ànims dels taxistes, que pretenen que els serveis que fan els VTC siguin contractats amb un mínim d’antelació de 12 hores. La distància entre una part i l’altra és tan gran que els representants dels taxistes es van aixecar de la mesa així que van conèixer la proposta i davant mateix de la seu de la conselleria de Territori, a l’avinguda Josep Tarradellas, es van sentir els primers crits de vaga. Una hora més tard, els mateixos crits es van convertir en la convocatòria de l’aturada indefinida quan una assemblea de taxistes que es va celebrar a l’aparcament de l’aeroport del Prat així ho va decidir.

Tothom descontent

L’anunci fet pel conseller Calvet no va agradar al taxi però tampoc al sector dels VTC, que considera que el decret llei és molt restrictiu i pot deixar el sector en una situació molt difícil que obligui a fer acomiadaments i tancar empreses. En aquest sentit es va pronunciar el president de la patronal, Unauto VTC de Catalunya, Josep Maria Goñi, que va assegurar que si el govern tira endavant la proposta s’haurà de fer càrrec d’una factura d’indemnitzacions per valor de 1.000 milions d’euros, que és el que el sector calcula que es perdrà. Goñi va acusar Calvet de cedir al “xantatge” dels taxistes i va assegurar que hi havia un principi d’acord amb Territori que res té a veure amb la proposta aprovada. Atrapat entre aquests dos focs, Calvet va sortir al pas demanant calma. “Cal que fem una reflexió i que hi hagi un debat serè”, va dir en presentar el contingut de les mesures més importants del decret llei que podria estar aprovat “d’aquí a unes setmanes”.

El conseller va insistir a presentar el text com una norma que protegeix el taxi perquè evita que els VTC puguin circular pels carrers a la recerca de clients. Amb relació a la qüestió més polèmica, el conseller va explicar que el decret que prepara el govern català facultarà les administracions locals per modificar-lo quan redactin els seus respectius reglaments que hauran de desenvolupar la norma general. En aquest sentit, el govern català fa una operació similar a la que va fer el govern espanyol quan al setembre va decretar que serien les autonomies les encarregades de legislar sobre aquest sector.

L’AMB, disconforme

La reacció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, a qui tocarà reglamentar sobre els VTC, no es va fer esperar, i ahir mateix va emetre un comunicat molt dur en què assegurava que l’interval dels 15 minuts “és insuficient, no controlable, genera confusió” i crea un servei paral·lel al taxi que farà la competència a aquest sector. La posició de l’AMB, més a prop dels interessos del taxi, respon a la mateixa línia de pensament que al juny va portar aquesta entitat a aprovar un primer reglament que limitava els VTC i que en ser suspès de manera cautelar pels tribunals va desencadenar la vaga del juliol i la primera ocupació de la Gran Via.

L’AMB va insistir a demanar que el termini de precontractació d’un VTC ha des ser més ample que els 15 minuts proposats per Territori, i va advertir que en el seu reglament es fixarà el mateix termini que acabi determinant la llei, per no donar peu a possibles impugnacions.

Amb els cotxes instal·lats ja a Gran Via, el Departament de Territori va citar a la tarda els representants dels taxistes en una nova reunió en què se’ls va oferir que les contractacions dels VTC siguin per a un mínim de tres hores, fet que ja limitaria la seva capacitat d’acció. Al vespre, l’assemblea de taxistes va acordar que el que se’ls proposava no era suficient i va decidir mantenir la protesta. Acabada l’assemblea es va fer una manifestació pel centre de Barcelona que va desencadenar en actes de violència de taxistes atacant alguns VTC. Es van violentar una desena de cotxes, amb el trencament de vidres, i un conductor va tenir un atac d’ansietat en veure com li trencaven el vidre a la Via Laietana. Els Mossos i la Guàrdia Urbana van fer almenys cinc detencions. A la zona de Sant Antoni hi va haver una càrrega policial i a la terminal 2 de l’aeroport, un cotxe VTC va envestir un taxista que formava part d’un piquet. Segons el col·lectiu del taxi, la víctima va haver de rebre set punts de sutura per una ferida al cap.

LES FRASES

Volíem que la contractació dels VTC es fes cada 12 hores i l’han posat de 15 minuts
Alberto Álvarez
portaveu d’elite Taxi
Demano que hi hagi una reflexió i un debat serè a l’entorn de la proposta que presentem
Damià Calvet
conseller de territori
Si el govern tira endavant la seva proposta, haurà d’assumir 1.000 milions d’indemnització
Josep Maria Goñi
Patronal Unauto
La proposta dels 15 minuts és un interval insuficient, no controlable i que genera confusió
AMB


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El TC amplia el dret d’indemnització a tots els presos preventius que acaben absolts

Madrid

CCOO demana a Educació que compensi als docents les hores extres dedicades a introduir les notes

Barcelona
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Ruixats de tarda

Barcelona

Un ferit greu i una vintena de lleus en un accident entre una moto, un taxi i dos busos a Barcelona

Barcelona

La comitiva judicial continua amb les diligències d’aixecament del cadàver de Mònica Borràs

Terrassa

USTEC-STEs acusa un sindicat policial espanyol de voler “intimidar” els directors d’escoles

CRISTINA RIBES
EDUCADORA SOCIAL, ESPECIALITZADA EN GENT GRAN I AUTORA DE “LA NOVA CÀSIA DE L’ÀVIA“

“La relació d’un infant i un avi en una residència pot ser molt bonica”

barcelona

La Generalitat prepara una nova llei d’addiccions per reduir el consum del tabac

barcelona

Els professors se senten poc valorats tot i estar a gust en la secundària

barcelona