Societat

El govern planteja al taxi una treva en el conflicte

L’assemblea estudia el preacord assolit en una reunió que acosta posicions sobre el temps per contractar VTC

Centenars de vehicles dels dos sectors ocupen tot el dia la Gran Via i la Diagonal

El sector del taxi es plantejava ahir a última hora una treva en el conflicte obert per la competència dels vehicles de turisme amb conductor (VTC) després del principi d’acord assolit fruit d’una reunió maratoniana de quatre hores al Departament de Territori amb el conseller Damià Calvet i representants de l’Autoritat Metropolitana de Barcelona (AMB). El quid del litigi era el temps establert pel govern per a la precontractació d’un vehicle VTC, que s’havia establert en quinze minuts, quan el sector del taxi considerava que, per diferenciar els dos serveis, calia un període mínim de dotze hores, que després va rebaixar a sis. Calvet va confirmar que, segons el preacord, si es desconvocava la vaga, quedaria en mans dels ajuntaments la possibilitat d’allargar el període, però a l’hora de tancar aquesta edició l’assemblea encara discutia aquesta proposta.

Durant tota la jornada s’havien succeït les assemblees i les protestes d’un sector i de l’altre. Uns 500 taxis van bloquejar el carril central de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre la plaça Tetuan i el carrer d’Entença. El gros dels vehicles i dels treballadors estaven situats a la cruïlla entre el passeig de Gràcia i la Gran Via, lloc on es van celebrar assemblees. Durant els parlaments del migdia, alguns participants mostraven el seu desànim amb relació a les possibilitats d’arribar a un acord satisfactori amb la Generalitat i diversos professionals del taxi s’exclamaven per “la injustícia” del decret.

Val a dir que les administracions tampoc es posaven d’acord. Damià Calvet, conseller de Territori, havia defensat al matí en una entrevista radiofònica el període de precontractació dels quinze minuts per als VTC, un punt que va veure difícil de modificar, ja que el considera “sòlid jurídicament” i que “diferencia prou” els dos tipus de servei, per bé que es va mostrar obert a les propostes del sector del taxi. En canvi, veus de l’Ajuntament, com el tinent d’alcalde Gerardo Pisarello, trobaven “insatisfactòria” la proposta del conseller.

Violència física

Els episodis de violència van entelar la mobilització des del primer moment. A més de les set persones detingudes després dels aldarulls de divendres al vespre, ahir també es van produir algunes agressions, entre les quals una a un periodista que gravava una discussió entre taxistes.

Davant d’aquests fets, els representants del taxi, entre els quals Alberto, Tito, Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, el principal sindicat del sector, van voler deixar clar que, tot i entendre la “desesperació” i la “por de perdre-ho tot”, la violència “no és el camí”, i van admetre que aquests episodis estan desfigurant la imatge del taxi entre la ciutadania, per la qual cosa va anunciar que expulsaran de la seva organització qualsevol membre que hagi perpetrat agressions. Álvarez va insistir en el rebuig a la violència durant les seves paraules en l’assemblea del migdia i va assegurar que les agressions “no ajuden en la lluita”.

Els atacs van generar la resposta delss conductors de VTC, que van estacionar els seus vehicles, uns 300, al llarg de tres carrils de la Diagonal en direcció a la sortida de Barcelona, entre la plaça de Francesc Macià i la de Pius XII. Armand Baquero, portaveu de Cabify, va defensar aquesta acció com una mostra de condemna a les agressions i “els més de 30 cotxes destrossats de Cabify”, els desperfectes dels quals va estimar en més de 500.000 euros. Els concentrats a la Diagonal també mostraven el seu malestar per l’exclusió de les empreses de VTC de la reunió a la conselleria amb els taxistes i representants de l’Autoritat Metropolitana de Barcelona per mirar de desbloquejar el conflicte, una absència que Unauto VTC, l’associació que aplega el 90% del sector, va trobar “inconcebible”.

LES FRASES

Entenc la por dels taxistes de perdre-ho tot, però la violència no és el camí
Alberto, ‘Tito’, Álvarez
portaveu d’élite taxi,
Els desperfectes en els vehicles de Cabify han estat per valor de 500.000 euros
Armand Baquero
Portaveu de Cabify

Un conflicte de competències que ve de lluny

Poc després de l’assemblea que va tenir lloc al migdia, Luis López, president de l’Agrupació Taxi Companys i membre de l’Associació Nacional del Taxi, ampliava a aquest diari els orígens de la protesta, que no són sinó l’incompliment de facto de la ràtio d’un VTC per cada 30 taxis. Aquesta proporció, que limitava el nombre de llicències per a VTC, es va deixar d’aplicar entre el 2009 i el 2015, període en què es van disparar les sol·licituds per operar amb VTC. “Ara –recorda López– el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha entès el problema, i ha mirat de solucionar-lo introduint modificacions en articles de la llei.” No obstant això, encara queda un serrell de la discòrdia, que és la possibilitat que les companyies de VTC reclamin compensacions per les inversions i les expectatives de negoci. López ho equipara al cas Castor, “i aquest cop serà el taxi qui en pagarà el cost”. Finalment, denuncia que les regulacions de cada territori beneficien els VTC “per evitar precisament les eventuals reclamacions futures”, com “les dels especuladors” que estan comprant llicències VTC massivament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Seguretat Social reconeix per primer cop a un treballador de Metro de Barcelona la incapacitat per exposició a l’amiant

barcelona

Sant Pau implanta per primera vegada a l’Estat un programa d’inducció al part a domicili

barcelona

Els veïns de Barcelona majors de 64 anys arriben a un màxim històric

Barcelona

Dos capellans del Bisbat de Solsona van abusar de vuit menors durant els anys 50 i 70

solsona

Espectacular incendi en una nau de reciclatge de dissolvents i residus a Montornès del Vallès

montornès del Vallès

Nou acord per frenar l’incivisme nocturn a Blanes

blanes

Acusa Educació d’haver-la discriminat perquè és mare

girona

La Policia de Girona aposta per un model de proximitat

Girona

Lleuger descens de les càries entre els escolars

girona