Educació

La bretxa de gènere creix en els graus tècnics i de ciències

En la majoria d’enginyeries el nombre de dones matriculades no arriba al 20%

Només s’igualen les xifres en carreres relacionades amb la salut

Les universitats treballen per trencar estereotips femenins

El nombre de dones titulades universitàries en ciències ha disminuït en 2 punts percentuals en els darrers sis anys, segons fonts de la secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat. En la majoria dels estudis d’enginyeria que es poden cursar a les universitats catalanes, el nombre de matriculades no arriba al 20%. Es tracta d’una dada preocupant si es té en compte que les àrees que es coneixen amb les sigles STEAM (que agrupen les ciències, tecnologia, enginyeria, arts –que inclou arquitectura, urbanisme i edificació– i matemàtiques) generaran 7 milions de llocs de treball d’aquí al 2025. A més, segons la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la manca de dones és especialment negativa en les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), ja que es tracta d’un sector amb moltes possibilitats de futur.

Avui és el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, una celebració que vol contribuir a promoure més la participació del col·lectiu femení en estudis i feines relacionades amb el desenvolupament científic i tecnològic i que serveix per recordar que la bretxa de gènere en aquestes àrees continua vigent. Núria Balada, presidenta de l’Institut Català de les Dones, reconeix que encara queda molta feina a fer i remarca la importància de visualitzar les dones que destaquen en àmbits científics i, sobretot, “treballar des de l’educació primària per trencar estereotips de gènere”. Balada alerta dels efectes de “la bretxa digital en les dones a les portes de la quarta revolució industrial”. Per aquest motiu, la UPC ha posat en marxa aquest curs un programa per atraure noies cap als estudis de tecnologia i enginyeria entre les joves de 9 a 14 anys. Aquí STEAM és el nom del projecte encaminat a aprofitar el talent de les dones i corregir els biaixos de gènere incidint en les noies quan encara no han pres la decisió d’estudiar una carrera universitària. Es vol informar, crear models i unificar les iniciatives de les persones i les institucions que estan treballant en aquesta mateixa direcció, arreu de Catalunya. L’objectiu és aconseguir la paritat de gènere en estudis tecnològics. La previsió de la UPC és poder arribar en cinc anys a un 30% de matriculades en aquests graus.

A la Universitat Oberta de Catalunya, el nombre de graduades en carreres tecnològiques s’han triplicat en deu anys. Tot i aquest increment, fonts de la universitat asseguren que si es segueix el ritme actual no es podrà arribar a la paritat fins a l’any 2133. Maria Antonia Huertas, directora del màster d’enginyeria computacional i matemàtica, que imparteixen la UOC i la URV, explica que l’increment d’oferta en les carreres tècniques ha evidenciat encara més la bretxa de gènere. En el cas de la llicenciatura d’informàtica, el nombre de noies matriculades va baixar de manera significativa quan els estudis van passar a anomenar-se enginyeria informàtica.

La bretxa que s’observa a la universitat és encara més evident en el món laboral. Les dones són minoria en la recerca científica i el desenvolupament tecnològic sobretot entre les persones investigadores. “No es tracta d’una manca de capacitats sinó dels models socials que es transmeten”, assegura Huertas, que destaca que l’única branca científica amb paritat són els estudis relacionats amb ciències de la salut: “La cura de les persones és una activitat associada als rols femenins.” “La universitat hauria de tenir un paper més actiu en la transformació social per canviar estereotips”, argumenta la professora de la UOC.

LES FRASES

Cal treballar des de l’educació primària per trencar estereotips de gènere
Núria Balada
presidenta de l’institut català de les dones
La universitat hauria de tenir un paper més actiu en la transformació social
Maria Antonia Huertas
Directora del màster d’enginyeria computacional i matemàtica (uoc)
Les noies no són menys competents en carreres tecnològiques
Ester Bernadó
Directora de l’escola superior politècnica del tecnocampus

Tecno Girl, al TecnoCampus de Mataró

El TecnoCampus de Mataró ha encetat el projecte Tecno Girl, destinat a divulgar la ciència i la tecnologia entre les estudiants de secundària per fomentar vocacions en aquest àmbit a noies de 12 a 18 anys. A hores d’ara les dones són minoria en les carreres tècniques que s’imparteixen al TecnoCampus. Ester Bernadó, directora de l’Escola Superior Politècnica del TecnoCampus, assegura que la bretxa de gènere incideix especialment en estudis com ara enginyeria industrial, en què només un 7% de les matriculades són dones, i és també notòria en els graus d’enginyeria informàtica i disseny i producció de videojocs, en què arriben només al 14% del total. El projecte Tecno Girl, que té el suport de la Diputació de Barcelona, busca trencar estereotips i fa visualitzar dones de l’àmbit de les ciències. Bernadó destaca la importància que les noies creguin que “no són menys competents que els nois en carreres tecnològiques”. Per això, el projecte inclou formació en tallers i una hackató, un repte creatiu i formatiu en què hauran de fer servir la tecnologia per donar solucions a la gestió de residus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Matí assolellat

Barcelona

L’escola concertada demana que la LEC sigui “inalterable” pel seu ampli consens

Barcelona

El CGPJ aconsella als jutges no buscar informació a internet sobre els casos que investiguen o jutgen

Barcelona

El PSC de Roda de Berà expulsa el número 3 de la llista del 26-M, investigat per abusos a una menor

Roda de Berà

Tracten per primera vegada un infant amb leucèmia amb la immunoteràpia CAR-T finançada per la sanitat pública

Esplugues de Llobregat

Batet defensa que la immersió lingüística és “el millor dels models” que es pot tenir

terrassa

Vilallonga, Borràs i Puig defensen la immersió lingüística com a model de “cohesió social”

barcelona

Els comuns celebren que el TC avali el règim lingüístic de la LEC i insisteixen en “blindar” la immersió a Catalunya

barcelona

Cs vol “modificar” el model d’immersió per “equilibrar” el català i el castellà a les aules malgrat la sentència del TC

sabadell