Societat

El carrer Barcelona, epicentre de l’accidentalitat a Girona

Durant el 2017 hi va haver 84 xocs en aquesta via

L’avinguda Josep Tarradellas se situa en segon lloc, amb 48

Les distraccions, la principal causa

L’octubre és el mes amb més sinistralitat als carrers

El carrer Barcelona continua liderant, de molt, l’accidentalitat de Girona. Amb 84 xocs, és la via amb més sinistralitat a la ciutat, segons les dades publicades recentment de la memòria de Seguretat de l’Ajuntament del 2017. Un registre un pèl inferior (-6%) al del 2016, quan hi va haver 89 xocs. Un any abans, el 2015, se’n van produir 82, i el 2014, 91. Tornant al 2017, al llarg de l’any es van produir en total 1.578 accidents de diversa consideració.

La segona via on es van produir més accidents de trànsit és l’avinguda Tarradellas, que uneix el barri de Fontajau i Pedret, amb 48 topades, un 29% menys que el 2016, quan n’hi va haver 68. La medalla de bronze és per al carrer Santa Eugènia, on s’ha disparat l’accidentalitat un 29%, ja que el 2017 hi va haver 45 xocs, i 33 el 2016. Tot seguit, hi ha l’avinguda Lluís Pericot, amb 43 topades l’any passat i 37 fa dos anys; el passeig d’Olot (42 i 59); el carrer Emili Grahit (33 i 32); el passeig de la Devesa (32 i 31); l’avinguda de França (31 i 38); el carrer Bonastruc de Porta (31 i 27), i l’avinguda Sant Narcís, amb 30 xocs el 2017 i 28 el 2016. Segons l’Ajuntament, la distribució per vies és molt variada, tot i que es concentra bàsicament en les mateixes que l’any anterior, que solen ser les de més trànsit de vehicles i amb interseccions complexes com ara rotondes.

Les causes

Segons les dades de la memòria de Seguretat, la principal causa dels accidents de trànsit a Girona són les distraccions: del segon lloc que ocupaven el 2016, van passar al primer lloc l’any passat. Concretament, van provocar un total de 231 topades, 36 més que el 2016, dada que suposa un augment del 18,5%. A poc marge se situa el fet de no respectar la distància de seguretat, amb 218 accidents, quan el 2016 se’n van detectar 325 per aquesta causa, un 33% menys. En tercer lloc hi ha l’execució de maniobra incorrecta, amb 152, quatre més que fa dos anys. Per canvi de carril improcedent, se’n van produir 144; per errades del conductor, 141; per no haver respectat el “cediu el pas”, 104; per haver passat en vermell, 39; per velocitat inadequada o prohibida, 38, i per no haver respectat la preferència del vianant, 35.

Mes a mes

Pel que fa a la distribució mensual dels accidents, la memòria de Seguretat de l’Ajuntament de Girona constata una distribució aproximadament regular entre els diferents mesos, de manera que es continua la mateixa tendència que l’any anterior. L’octubre és el mes amb més sinistralitat als carrers de la ciutat, amb un total de 160 topades, 13 més que el 2016. En segona posició hi ha el mes de maig, amb un total de 141 (16 més que el 2016). I en tercera, l’agost, amb 138 accidents (116 el 2016), un dels quals mortal. La quarta posició la comparteixen març i setembre (137), i el mes que menys accidentalitat va registrar a la ciutat és el gener, quan hi va haver 109 topades.

LES XIFRES

1.578
accidents
de diversa consideració es van produir l’any passat a Girona, 509 amb ferits i un de mortal.
21.778
denúncies
a l’ordenança municipal de circulació va interposar la policia municipal de Girona.
2.918
vehicles
es van veure implicats en algun accident: 2.138 turismes, 277 camions i furgonetes i 236 motos.

El 70% dels xocs que es produeixen són de turismes

Pel que fa als tipus de vehicles, es pot comprovar que, dels 2.918 vehicles implicats en accidents durant l’any 2017, la gran majoria eren turismes (2.138 turismes implicats, dada que representa el 73% del total de vehicles). La resta de mitjans de transport són molt més minoritaris.

Si comparem els vehicles implicats en accidents amb el parc mòbil del conjunt de la ciutat de Girona, observem que la distribució del cens municipal s’apropa a la dels tipus de vehicles implicats en accidents. En la comparació amb l’any anterior, es veu que hi ha hagut una lleugera disminució, del 3,5%, en els vehicles implicats en accidents de trànsit: s’ha passat de 3.024 vehicles a 2.918.

A gran distància dels turismes, se situen els camions i les furgonetes: 277 vehicles d’aquest tipus es van veure implicats en algun accident a Girona, 26 més que l’any anterior.

Les motocicletes mantenen la medalla de bronze, amb 236 casos, pràcticament el mateix nombre que el 2016, quan n’hi va haver 234. Tot seguit, hi ha els ciclomotors (109 accidents), les bicicletes (108), els autobusos (36) i “altres vehicles” (14).

En la distribució de les persones lesionades en accidents de trànsit respecte al tipus d’accident, es constata que la victimització es produeix, en bona part dels casos, en l’envestida lateral (201 accidents) i en els encalços (183). En la variació respecte a l’any anterior, destaca un augment del nombre de persones lesionades greument, que passen de 18 a 21.

Passar en vermell, la infracció més estesa

Òscar Pinilla

La policia municipal de Girona va interposar 2.657 denúncies a conductors que havien passat amb el semàfor en vermell durant l’any passat. És una altra de les dades destacades en la memòria de Seguretat del 2017, que va fer pública fa pocs dies l’Ajuntament de Girona. La segona infracció més generalitzada a la ciutat és l’excés de velocitat, que va suposar la imposició de 1.890 denúncies. En els dos casos, els radars de velocitat i el de semàfor que hi ha al carrer Barcelona van ajudar a detectar els conductors temeraris.

Igual de temeraris són els que circulen manipulant el telèfon mòbil, navegadors o auriculars. La policia municipal de Girona en va enxampar 741. D’altra banda, encara hi ha usuaris que no duen el cinturó de seguretat. L’any passat se’n van multar 391, 53 dels quals perquè no duien lligat un menor o perquè no ho havien fet adequadament. Així mateix, la policia de Girona va detectar 39 motoristes temeraris que no duien el casc de protecció.

Un altre dels articles més infringits és el d’estacionament. El més comú és estacionar en una zona on està temporalment prohibit aturar-s’hi, ja sigui per activitats autoritzades, reparacions, neteja de la via, etc. Per aquest motiu, els agents van haver de multar 2.246 conductors. El segon article més infringit en aquest àmbit és l’estacionament a la vorera, al pas de vianants o en doble fila, que va suposar que 1.767 conductors fossin denunciats per la policia municipal. L’aparcament en una zona senyalitzada com a càrrega i descàrrega ocupa la tercera posició, amb 1.384 casos detectats.

En general, el total de denúncies a l’ordenança municipal de circulació que es van interposar durant el 2017 és de 21.778, amb una diferència negativa de l’1,7% respecte al 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Moments estel·lars de l’interior

L’ADAG i la revolta

Revulsiu L’ADAG (Assemblea Democràtica d’Artistes Gironins) va ser un llampec en el desert de la Transició gironina. L’agrupació va saber transformar l’art en eina de convulsió i canvi amb exposicions, ‘performances’, conferències, debats i accions al carrer, i va saber impulsar una proposta que no tan sols va activar la ciutat, sinó que va omplir d’acció els mitjans de difusió

Girona
 
Oci
Neix un nou parc temàtic

Terror ‘made in Catalunya’

Cercs
 

Creen una empresa a la UdG per una química respectuosa

girona
 
Religió
Quaderns de Vida Cristiana (QVC) publica un monogràfic sobre l’acollida

Crida a l’hospitalitat

Barcelona
 

Els filtres per a ‘selfies’ són els estàndards de bellesa actuals

Barcelona
 

CiU critica la zona verda de pàrquing a Salt

salt
 

Gènova clama justícia en el comiat de les víctimes del pont

roma
 
societat

La persona morta a la riera del Palau a Rubí és un home de 43 anys

 

La llibertat dels Jordis, objectiu prioritari per a AI

BLANES