Societat

Proposen vetar el patinet en voreres i calçades, a Girona

Plantegen que només puguin circular per les vies ciclistes, per trams urbans en què la part central i la vorera estan al mateix nivell, així com per la calçada de carrers on hi ha preferència per a vianants

L’Ajuntament de Girona regularà les velocitats i els llocs on es poden utilitzar els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal (VMP) en la nova ordenança de circulació. Les normes que es volen incorporar al text es van presentar dijous, durant la reunió de la Taula de Mobilitat de la ciutat. Un dels apartats més destacats és el que fa referència als VMP: monocicles amb motor, patinets elèctrics, segways (tant els que tenen seient com els que no) i hoverboards. El consistori proposa que, arreu de la capital gironina, no es pugui circular amb aquest tipus de vehicles ni per les voreres ni, en general, pel mig de la calçada. I, d’acord amb la normativa vigent, es delimiten els llocs per on sí que podrien passar. El plantejament seria que només puguin circular per tres espais. Un és per les vies ciclistes, on no se’ls permetria superar els 15 quilòmetres per hora. Un altre seria per aquells carrers en què la calçada i la vorera estan al mateix nivell, com per exemple el carrer Nou. Cal recordar que en aquests traçats urbans –que no són gaire nombrosos– actualment ja està establert que el límit és de 20 km/h i que hi ha preferència per a vianants. I, en el cas d’un usuari que hi transcorregués amb un VMP, no podria anar més ràpid de 6 km/h i hauria de deixar una distància d’1,5 metres respecte a les façanes.

En tercer lloc, la idea és que també puguin circular per la calçada dels carrers on hi ha preferència per a vianants, com ara el carrer Santa Clara. Aquí, el màxim de velocitat seria el mateix que ja hi ha ara: en algunes d’aquestes vies és de 20 km/h i en d’altres de 30 km/h. A banda, alguns aspectes comuns en aquests tres escenaris és que tan sols es podria estacionar el VMP als llocs autoritzats i que l’ús de casc de protecció és obligatori per a menors de 16 anys.

En relació amb la utilització de patins, de monopatins i de patinets que no són elèctrics, tampoc podrien superar els 15 km/h en vies ciclistes i haurien de reduir la velocitat als 6 km/h en els trams de connexió. I a les plataformes úniques (on no hi ha separació entre la calçada i la vorera), el límit permès seria de 6 km. Paral·lelament, pel que fa a les bicicletes, els cicles sense motor i les bicis elèctriques que no tinguin una potència de més de 250 W, es manté la prohibició de no circular per les voreres, tot i que l’Ajuntament diu que se’ls possibilitarà “fer un ús ampli de l’espai urbà”. Podran anar per vies ciclistes (amb un límit de 15 km/h), per parcs i per la calçada. A més, també per plataformes úniques que tenen restricció de velocitat a 20 km/h i preferència per a vianants (on no podran superar els 6 km/h), així com per la calçada dels carrers de preferència per a gent a peu i en què es pot anar fins a 30 km/h. La nova ordenança, a part, preveu modificar la rapidesa màxima a les vies pedalables, i rebaixar-la dels 30 km/h als 15 km/h per raons de seguretat, i es proposa que la velocitat quan es passi pels punts de connexió entre vies ciclistes no superi els 6 km/h.

Duplicar l’ús de la bici

Un dels aspectes que es van remarcar en la sessió de dijous és que molts dels vehicles que popularment es classifiquen com a VMP són, en realitat, cicles de motor, com els patinets elèctrics amb seient. Aquest fet comporta la necessitat de matricular-los, tenir permís de circulació tipus AM (el dels ciclomotors), assegurança obligatòria i portar casc de protecció. Els d’aquesta tipologia, en síntesi, només poden anar per calçades on està permesa la circulació de vehicles de motor.

La regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, va assenyalar que el text és una proposta, que s’hi poden fer aportacions i que no entrarà en vigor fins que sigui aprovat pel ple. D’altra banda, va sorgir la idea que l’Ajuntament de Girona s’adhereixi a l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, amb l’objectiu que un 8% dels desplaçaments urbans es facin amb bici.

LA DATA

12.12.19
Es va reunir la Taula de Mobilitat, en què es van plantejar propostes per actualitzar l’ordenança de circulació.

LA FRASE

El text és una proposta. S’hi poden fer aportacions i no entrarà en vigor fins que s’aprovi al ple
Marta Sureda
regidora de mobilitat i via pública de l’ajuntament

LA XIFRA

8%
És el percentatge de desplaçaments urbans que es vol intentar que es facin en bicicleta a la capital gironina.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De los Cobos diu que l’actitud dels votants va ser més “virulenta” per la “inacció” dels Mossos

San Fernando de Henares

Detenen un home per matar la seva parella a Sant Joan Despí

Sant Joan Despí
opinió
Ponç Feliu

‘Glòria’ al Ter

Biòleg i ambientòleg. Director del Consorci del Ter

Atenció especial pel coronavirus durant el MWC

Barcelona

Un 19% més de delictes amb violència a Barcelona

Barcelona
JOSEP MARIA BONET
MEMBRE DEL GEES, (GRUP D’EMPORDANESOS I EMPORDANESES PER LA SOLIDARITAT)

“El PP va rematar el tema de la justícia internacional”

Figueres

Girona valora en 3,3 milions els desperfectes causats pel temporal ‘Glòria’

girona

L’OMS eleva a “alt” el risc mundial pel coronavirus

Tòkio

Cotxes elèctrics en dos hospitals per portar nens fins a la sala d’operacions

girona