Societat

Girona, 1878 - Barcelona, 1964 //

Pedagoga

Celestina Vigneaux, una mestra de cap a peus

MESTRA VOCACIONAL, NO ES VA CONFORMAR AMB LA DOCÈNCIA I ES VA PASSAR LA VIDA ESTUDIANT I POSANT EN PRÀCTICA ACCIONS DIRIGIDES A LA INNOVACIÓ PEDAGÒGICA QUE, PER A ELLA, PASSAVEN PER UN ENSENYAMENT LLIURE I CREATIU.

Hi ha dones que viuen a l’ombra del marit, i a d’altres se les recorda per ser la mare d’algú. A Celestina Vigneaux i Cibils li passen totes dues coses. El seu marit va ser Pere Coromines, un periodista, escriptor i polític que va tenir una gran rellevància el primer terç del segle passat. I entre els seus fills n’hi ha tres que van destacar extraordinàriament en la seva feina: el filòleg Joan, la psicòloga Júlia i el matemàtic Ernest. Amb aquests noms és fàcil d’entendre que tingui un paper discret a les enciclopèdies. Però les aportacions que va fer en la pedagogia també mereixen ser recordades.

INQUIETUD PEDAGÒGICA

Celestina va néixer a Girona el 1878. Va estudiar per mestra amb les màximes qualificacions, i als vint anys va guanyar una bona plaça en una escola de pàrvuls a Madrid. Era una persona molt inquieta, i de seguida va destacar per les seves accions dirigides a la innovació pedagògica.

El 1900 va fer una conferència sobre el càlcul mental a l’Escola Normal, i va parlar de J.H. Pestalozzi, pedagog suís que defensava un ensenyament coeducatiu, vinculat a l’entorn, creatiu i lliure. El 1900, en una excursió, va conèixer Pere Coromines, amb qui es va acabar casant dos anys més tard. Ell la va convèncer de tornar a Catalunya, i allà van tenir els seus vuit fills, però, tot i això, Celestina no va deixar de banda la seva feina. Va tornar a treballar com a parvulista, i va continuar amb els seus propòsits de renovació de l’ensenyança. Tal com havia fet a Madrid, va impulsar el primer menjador escolar, sobre el qual va teoritzar: no havia de ser un simple servei social, sinó una oportunitat per educar en un sentit ampli. També va promoure el cant i la gimnàstica rítmica, i va treballar activament per conscienciar de la importància de tenir un espai físic correcte i bones condicions higièniques a les escoles.

IMPULS PROFESSIONAL

La van escollir degana dels mestres públics de Barcelona, i va viatjar per Europa amb Rosa Sensat per conèixer les realitats educatives d’altres països. A Roma hi va estudiar el mètode Montessori, que després va promoure a Catalunya. Aquest enorme impuls professional es va aturar en sec el 1921, per culpa d’una malaltia. Des d’aleshores es va dedicar de ple a la família, amb qui es va exiliar a Buenos Aires després de la Guerra Civil. Va morir el 1964 a Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mor un motorista després d’accidentar-se en una pista forestal d’Osor, a la Selva

osor

Aboquen més de 200 quilos de sorra a Deltebre en una acció simbòlica per exigir la baixada de sediments a l’Ebre

deltebre
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Ambient ventós

barcelona

Israel, primer país en tancar fronteres per la nova variant òmicron

brussel·les

Renfe incorpora una freqüència del TAV per sentit entre Figueres i Barcelona des de dilluns

girona

Investiguen una agressió sexual al carrer Aribau de Barcelona

barcelona

Es manté l’increment de la pressió als hospitals amb més de 600 malalts Covid

barcelona

El 75% de la població de Catalunya ja té la pauta completa contra la covid-19

barcelona

Els padrins de la immersió

barcelona