Arts escèniques

Mitologia turística

De les oliveres n’hem fet clauers. És el lament de la filla, en el monòleg final de l’obra Rostoll cremat, en què la jove retreu als pares la destrucció del paisatge de Mallorca i la fi d’una manera de viure reposada, a canvi de la seva ambició, la dels doblers que ha reportat un turisme massificat. És un missatge final, reflexiu i al·legòric, excessivament subratllat –una retallada ho hauria arrodonit–, però, en l’imaginari de l’espectador gironí, traslladable a poblacions de la Costa Brava que també han convertit les pinedes en urbanitzacions de luxe. Aquesta proposta de Toni Gomila (dramatúrgia) i Oriol Broggi (direcció) és una nova recreació de com vendre’s l’ànima al diable. Un tema universal, global –els excessos del turisme–, explicat en clau local, a través de les rondalles populars. Per aquest conte d’ambició i cobdícia humana, Toni Gomila pren una rondalla popular mallorquina –En Joanet de sa Gerra– per exposar el que ja sabem: com vam deixar de respirar amb el tempo de les oliveres i les estacions, per convertir-ho tot en un souvenir.

El pas de George Sand i Chopin per l’illa és l’inici d’aquest relat de transformació de Mallorca convertida en l’exponent de la turistificació. Gomila construeix la dramatúrgia amb aquesta base tradicional incorporant però moltes referències del teatre universal; en aquest sentit, el text de Rostoll cremat excel·leix. Per exemple, les més notables són les de Macbeth i El rei Lear, de Shakespeare, amb la dona, arquetip de personatge ambiciós, que obliga en Joanet a emparrar-se a la favera per demanar millores al cel. Però també s’hi llegeixen, entre línies, referències de L’hort dels cirerers i L’oncle Vània, de Txékhov, o L’enemic del poble, d’Ibsen; aquesta última funciona com a denúncia dels perills del turisme. També és gustosa, l’obra, per poder escoltar xerrar amb la riquesa del mallorquí. Gomila construeix una mitologia turística que es desequilibra en algun moment per culpa dels tòpics.

Després del clàssic en què s’ha convertit Acorar (2011), la companyia mallorquina de Toni Gomila està de gira a les comarques gironines amb diverses produccions: Rostoll cremat es va poder veure diumenge al Teatre Municipal de Girona, després del seu pas per Figueres, i demà es podrà veure al Teatre de Lloret de Mar i dissabte a Olot. També Peccatum, amb Gomila com a rondallaire principal, es pot veure al Cívic de Porqueres el 13 de març.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
FESTIVAL DE CANES

Paul Schrader i Richard Gere es retroben

CANES
Crítica

Concert kairològic

Festival de cinema

La crueltat de Yorgos Lanthimos torna a Canes

Canes
Quim Gibert
Ensenyant i autor del llibre “Allà d’allà”

“La llengua persistirà si estem disposats a mobilitzar-nos”

Banyoles
cultura

Vilassar de Dalt: aparador de la fotografia analògica fins al 18 de juny

Vilassar de Dalt
Cultura

Mor Gudrun Ure, actriu escocesa protagonista de la sèrie infantil ‘Super Gran’

Cultura

Mor la presentadora i actriu mexicana Verónica Toussaint

Cultura

Mor Tony McFarr, el doble d’acció de Chris Pratt i Jon Hamm

música

Pol Bordas estrena ‘Cor petit’ amb la ‘col·labo’ de Figa Flawas

girona