Opinió

Predileccions

Sam Abrams

On és Lowry?

LLes raons que expliquen l’oblit de Lowry són una veritable barbaritat

És un fet altament lamentable que l’obra del gran Malcolm Lowry hagi desaparegut pràcticament de l’escena literària del món anglosaxó. En el mercat del llibre més comercial podem trobar-hi, amb una mica de sort, Sota el volcà (tornada a traduir per Viena) i Lunar caustic. A hores d’ara, si vols llegir Lowry has de recórrer a les edicions acadèmiques i crítiques de la Canadian Literature Collection de la meritòria University of Ottawa Press. Com si Lowry fos un autor d’interès local, que han acollit els canadencs perquè els seus, els anglesos, no el volguessin i perquè va passar uns anys literàriament fèrtils fent d’okupa en una cala a Dollarton, a British Columbia.

La seva tomba al cementiri de l’església de Saint John the Baptist, al minúscul poble de Ripe, al comtat d’East Sussex, ja no és un lloc de culte i d’obligat pelegrinatge i el jardiner no ha de retirar llaunes de cervesa i ampolles de ginebra. Per una altra banda, els propietaris de White Cottage, on va viure el darrer any i mig de la seva dramàtica vida, no han de patir les onades constants dels mitòmans i tafaners. La pèrdua de Lowry és intolerable perquè es tracta d’un dels millors narradors i poetes del segle XX, un dels diversos hereus de l’Alta Modernitat, juntament amb Nabokov i Beckett. Una de les grans mentides de la crítica literària, una mentida que s’ha empassat mig món, és l’afirmació categòrica que l’Alta Modernitat va passar a millor vida després de la guerra.

Les raons que expliquen l’oblit de Lowry són una veritable barbaritat. La falta de comprensió a fons de la profunditat conceptual i la perfecció formal de la seva producció. La proliferació d’inèdits de poca fiabilitat textual, fruit de la intervenció de la segona dona, Margerie Bonner, que va viure fins al 1988 gràcies als drets d’autor del seu marit. L’adinerada família de Lowry es va negar a atorgar-li una pensió tal com ella havia exigit. La imatge sensacionalista de maleït embriagat i al·lucinat creada pels seus dos biògrafs, Douglas Day i Gordon Bowker. La banalitat i inconstància de les modes literàries generades pels editors amb finalitats i criteris mercantilistes. La impaciència dels lectors actuals que, consentits per la postmodernitat, no estan disposats a fer l’esforç gratificant que significa llegir l’obra de Lowry com cal i com es mereix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA
MÚSICA

Antònia Font, Tomeu Penya i Juligan DJ faran “una festa” a Sons del Món

roses

L’origen fosc i intrigant del Degas de Todocolección

Barcelona
Richard Linklater
Director de cinema

“L’art conformista és avorrit i segurament ni tan sols és art”

Barcelona