Còmic

Caputxino agredolç

Rosa Navarro publica la novel·la gràfica ‘Cappuccino commotion’, un relat autobiogràfic, amb humor i drama, sobre la recerca de la identitat de gènere

L’autora mostra que són molts els camins i les maneres per sentir-se una mateixa

El 2007, Rosa Navarro, amb Gema Arquero, publica Salidas de emergencia, en què per primer cop es podia veure un còmic lèsbic en què es tractaven amb naturalitat, desmitificació i humor les relacions d’amor i amistat d’una colla de dones lesbianes, que es reien dels seus tics i parafernàlia. Era el primer pas creatiu de Rosa Navarro (Vilanova i la Geltrú, 1977) per començar a visibilitzar vivències que en molts moments de la seva vida li van comportar neguits, inseguretats i incomprensions. “Comences per la família, tot i que amb el temps, i quan veuen el que has fet i el seu reconeixement, comences a sentir un canvi d’actitud.”

Nørdica Comics ha tret la novel·la gràfica Cappuccino Commotion, en què Rosa Navarro fa un recorregut vital per totes les experiències que l’han ajudat a trobar la seva autèntica identitat de gènere, un procés força complex, perquè no acaba de ser tot d’un únic color.

L’autobiografia se centra bàsicament en els problemes que té la protagonista en la seva recerca de l’amor i en la manera d’administrar-lo. Els seus canvis de ciutat, les seves fugides, que finalment sempre la porten a trobar-se amb el dilema de com pot aconseguir ser ella mateixa, són moviments que han marcat la seva vida.

Tot i l’aparent dramatisme del relat, es tracta d’una obra amb molt sentit de l’humor i molta ironia, que fan de la protagonista un alter ego singular. També es troben en l’àlbum moltes referències culturals. “M’agrada molt posar referències de llibres, discos i pel·lícules que m’agraden”, diu Rosa Navarro. El títol és una referència a una escena d’un film d’Isabel Coixet, però, a més, amb al·lusions a Gertrude Stein, Depeche Mode, Hitchcock, John Ford, Chaplin, Wilco i RadioHead, entre moltes altres, que ajuden a mantenir la història entre la realitat i la fantasia, que és el mateix que li passa a la protagonista.

El personatge del paper, com el real, és mare gràcies a la gestació de la seva parella. “La maternitat –diu el personatge real / de ficció– em va ensenyar després de 37 anys qui era jo. Vaig descobrir el punt de masculinitat que tenia la meva identitat de gènere. Sense arribar a ser home, tampoc em sentia dona. Em trobava en el meravellós lloc del gènere no binari.”

Tot i que el llibre sembla que parli d’una problemàtica específica, el seu tractament obert i les seves referències el fan una obra en què, en qüestions d’amor i desamor, s’hi pot veure reflectida qualsevol persona, tingui la tendència identitària que tingui. Com es diu en el llibre: “La recerca de l’amor i l’estabilitat és universal.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona