Cultura

Buñuel es pon

La Veronal estrena una coreografia inspirada en el cineasta aragonès, als capvespres a la Sala Oval del MNAC

‘Sonoma’ és una peça coral que remet al costumisme aragonès contraposat amb París

Marcos Morau recupera els apunts de la coreografia Le Surréalisme au service de la révolution (2016), inspirat en l’univers de Luis Buñuel, i el rellegeix amb els cossos de La Veronal. Sonoma s’estrena a la Sala Oval del MNAC i en l’hora de capvespre (21 h) per anar encadenant el món obscur i de tambors de Calanda amb el crepuscle, el moment dels somnis, la icona de tot surrealisme. L’obra s’estrena avui i només estarà en cartell fins diumenge (quan es farà una matinal, a les 12 h).

Nou ballarines combatran amb la immensitat de la Sala Oval amb una peça que es caracteritza per mantenir el to coral (tot i l’habilitat de Morau en desgranar el seu treball en duets i trios). Serà un repte veure fins a quin punt podran dialogar amb els fons de la revolució i l’anarquisme que hi ha a la col·leció del MNAC). Com la majoria d’estrenes del Grec, arriba amb la urgència que ha permès bastir un diàleg les conseqüències de la Covid-19. Morau pretén preguntar-se “què fem aquí, a què hem vingut” després de la morada distòpica de Pasionaria (2018).

El coreògraf s’inspira en el món de contrastos de la filmografia de Buñuel, que hi va relacionar les imatges religioses i costumistes aragoneses amb el món sofisticat de París. Ja són uns referents que va utilitzar la companyia en una peça a la plaça dels Àlbers de Fira Tàrrega 2011 (Pájaros muertos), que partia de l’univers pictòric de Picasso. Realment, són dos personatges de vides compromeses paral·leles. Morau preveu introduir tambors en l’obra, tot i patir per la possible reverberació acústica de la Sala Oval. Els tambors de Calanda són una catarsi col·lectiva que coincideix amb les Falles, recorda Morau, valencià que es va formar a l’Institut del Teatre. Afrontar reptes en espais no convencionals, lluny d’espantar-lo, li desperta ganes de descobrir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Laurent Binet
NOVEL·LISTA

“No m’interessa gens copiar la realitat”

barcelona
Jesús Navarro
DIRECTOR DEL MUSEU JAUME MORERA DE LLEIDA

“Els museus hem de fer menys amb més, i no al revés”

barcelona
Mirador

Tot l’enginy de Hitchcock

La Mercè clou l’edició més atípica sense incidents

barcelona
Rodatge

La Girona ‘quinqui’ de Cercas

Crònica
Mercè Arts del Carrer (MAC)

Del MAC al MEC

Barcelona
Crítica
teatre

Del plany dolorós a la missa més ‘bonista’

El Liceu inaugura temporada amb mesures per la covid-19 i es retroba amb el públic després de sis mesos

Barcelona

El MUME reviu la tragèdia dels camps de concentració

la jonquera