Arts escèniques

Crítica

teatre

‘Whats’ de socors

Pujar les veus dels testimonis a l’escena els situa a l’escala humana, personal

Les diferents aplicacions del telèfon són la clau del muntatge, en què s’alterna vídeo, àudio, localització de l’illa, talls de veu de mitjans professionals que certifiquen els pocs comentaris que donen autenticitat a la situació deprimida a l’illa de Nauru. Si fa uns anys les veus oprimides de països en vies de desenvolupament arribaven via correu electrònic o, anteriorment, per carta, ara la tecnologia permet disposar de canals molt més efectius com el WhatsApp. Perquè en altres canals com YouTube o Twitter la seva veu queda tapada, com si caigués en un pou, i ningú l’escolta.

Silke Huysmans i Hannes Dereere els acullen a l’escena. Ells no actuen, no fan de personatges propis o estranys. Simplement hi són per donar testimoni que tot això és real. Ha calgut donar-li un espai teatral per empatitzar amb uns joves refugiats que opten per cremar-se ruixant-se de benzina desesperats, o bé als veïns més adults que els parlen, els escolten, que encara tenen a punt la ironia i el riure (quan parlen amb els dos dramaturgs i performers). Un riure gravat explica la plenitud d’aquella comunitat que va ser i que ara es plany de parlar de prosperitat sempre en passat, però que no té clar quin és el camí per no repetir l’error. I en aquest dubte de la supervivència capitalista i el respecte per la natura en ple canvi climàtic, l’espectador s’hi emmiralla i li creixen els interrogants i la sensació d’angoixa per saber-se manipulat pel grans mass media del poder.

L’escenari els situa a l’escala humana, personal, comprensible i abastable; redimeix i clama a construir un món en què tothom visqui i senti la consciència en calma. Fan un teatre document diferent, en moments en què sembla que s’imposi el verbatim, com el que impulsa La Planeta, que en són uns padrins avançats.

Pleasant Island
Creació de Silke Huysmans i Hannes Dereere
12 de novembre (fins al 25) a l’A Distància. Temporada Alta


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

Joan Enric Barceló presenta a casa el seu debut literari

Vidreres
Cinema

El Truffaut convida a sushi per celebrar els 3 mesos de ‘Perfect days’

Girona
cultura

El Museu d’Història de Barcelona busca director amb un procés de selecció que aixeca recels

barcelona
guardó

Antonina Canyelles, premi Jaume Fuster

Barcelona
Cinema

Blanes estrena un festival de cine que reconeix la trajectòria de Mònica Randall

Blanes
Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà