Art

Josep Minguell pinta un conjunt mural al fresc de més de 100 m2 a l’església de Santa Coloma de Queralt

L’artista defensa l’art com a “refugi per l’esperança” en temps de pandèmia

El muralista Josep Minguell ha pintat un conjunt de pintures murals al fresc en una de les capelles de l’església parroquial de Santa Coloma de Queralt (Conca de Barberà). Els frescos superen els 100 metres quadrats i representen el patiment humà, la recerca de la llibertat i la resurrecció de Jesucrist. També hi ha dibuixat escenes de l’Apocalipsi i la imatge de Santa Coloma. Després de dos mesos d’ençà que va començar a pintar el mural, l’artista enllesteix aquest divendres el projecte. “En aquest període de pandèmia l’art ens porta a una introspecció i és un refugi pels artistes i persones, que ens porta al món interior, un món que enriqueix i que ens pot obrir molta esperança”, ha expressat Minguell en declaracions a l’ACN.

Les parets de la capella de la parròquia de Santa Coloma de Queralt s’han omplert dels colors propis de la terra. L’espai, de finals del període del barroc, estava pintat de blanc i no tenia cap ornament decoratiu. Ara, després de moltes jornades de feina, ja hi llueixen els frescos de l’artista targarí Josep Minguell. “Els projectes de pintures murals són complexos; abans de començar cal fer com una mena de guió cinematogràfic i, a partir d’aquí, començo a dibuixar les primeres idees, estudis de color, de geometria, de composició fins a preparar els cartons a mida real que em serveixen per entrar a l’obra”, detalla el pintor muralista.

Segons l’artista el repte és pintar amb espontaneïtat i seguretat, ja que les pinzellades de la pintura al fresc no accepten rectificacions. “Es pinta sobre morter de calç i la calç no admet tota mena de colors, només els colors minerals; que procedeixen de jaciments del mediterrani, molts d’ells ja s’utilitzaven durant el període romà, medieval i al Renaixement”, explica Minguell. A la vegada, destaca que aquests colors creen una “harmonia molt especial” que remeten a la naturalesa.

En una de les parets principals de la capella, Minguell ha dibuixat un grup de persones que surten caminant d’un camp de concentració. Amb aquesta pintura es representa el patiment humà i l’esperança, perquè aquestes figures simbolitzen, diu, la recerca de la llibertat. A l’altre costat, el pintor ha reproduït la figura de Jesucrist en el moment de la resurrecció. “És la resposta al patiment humà”, completa. A les parts superiors de la capella, també hi ha dibuixat escenes relacionades amb l’Apocalipsi i temes propis del municipi, com ara la imatge de Santa Coloma, de la població o de Minerva, entre altres.

Des de fa 25 anys, Minguell s’ha especialitzat en la pintura mural al fresc i ha esdevingut un dels pocs artistes d’arreu del món que la practiquen. Es tracta d’una tècnica pictòrica mil·lenària que s’aplica als interiors dels edificis. Enguany, amb la crisi sanitària, l’artista considera que s’ha de reivindicar més que mai la seva importància. “Tinc entre mans altres projectes, la covid els fa penjar tots pels fils, però fa 25 anys que em dedico exclusivament a la pintura mural al fresc i penso continuar endavant”, assegura.

Així, ben aviat es dedicarà a acabar l’última fase del projecte iniciat a l’església de Santa Maria de l’Alba de Tàrrega, on enllestirà els 200 metres quadrats restants de l’obra. A l’estiu, té previst un treball privat on farà una estança mòbil a través de frescos.

L’autor

Minguell va néixer a Tàrrega l’any 1959 i és doctor en belles arts i pintor muralista especialitzat en la pintura al fresc, especialment grans conjunts arquitectònics. Al llarg de la seva trajectòria ha combinat la pràctica artística amb la recerca. Ha pintat 46 conjunts arquitectònics entre els quals destaquen Santa Maria de l’Alba de Tàrrega (amb 800 m2 de frescos), el Palau de la Diputació de Lleida, la facultat de medicina de la Universitat de Lleida, l’església de l’Espluga Calba, el Carme de Sant Joan Despí, Sant Joan de Reus i la Mare de Déu del port de Barcelona.

En l’àmbit acadèmic ha col·laborat amb diverses universitats, com ara la Hawaii Manoa University, l’Accademia di belle arti di Firenze, l’Accademia di belle arti di Carrara, la Universitat de Barcelona, la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat de Lleida, la Universitat Politècnica de València i la Waseda University de Tokio. També és l’autor de diversos articles i del llibre ’Pintura mural al fresco, estrategias de los pintores’ (Publicacions de la Universitat de Lleida, 2014) i ’Crònica d’un pintor de frescos. Tàrrega-Florència’ (Publicacions de la Universitat de Lleida, 2019).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda