Arts escèniques

La meditació es troba a l’horitzó

Mal Pelo presenta una “constel·lació” a Barcelona arran de la seva relectura de les partitures de Bach

El violinista Joel Bardolet celebra que Mal Pelo experimenti Bach sense els prejudicis dels músics

Mal Pelo completa el seu viatge per la partitura de Johann Sebastian Bach amb Highlands. És la culminació d’una recerca que va començar amb un solo (Bach) el 2004 i que tindria una continuïtat en les seves On Goldberg Variations / Variations (TNC, 2019). L’any passat, al Museu Marítim, dins del Grec van signar un treball, Inventions, que ja plantejava una indagació amb la música en directe i en espais no convencionals, amb unes voltes que respiraven la tonalitat més religiosa de Bach. L’aventura es va repetir al Temporada Alta (a Sant Pere de Galligants). Mal Pelo (María Muñoz i Pep Ramis) entén que la recerca de la veritat sol ser des de la soledat i fent preguntes al Cel que esperen resposta. Han transformat la verticalitat d’aquesta mena de meditació en un horitzó inabastable, profund, llunyà. Highlands s’estrena al Mercat de les Flors aquest dijous i fins diumenge.

La peça, amb un quartet de corda, un quartet de veus i vuit ballarins, ha aconseguit tancar una notable gira amb el Temporada Alta, Vic, Perpinyà, Palma, París, Madrid i Tolosa, entre altres places. Per al violinista Joel Bardolet (codirector musical amb Quiteria Muñoz), treballar amb Mal Pelo ha estat sa, perquè María Muñoz i Pep Ramis llegeixen Bach sense els prejudicis dels músics, que el coneixen massa racionalment. La dansa s’hi apropa procurant posar un significat a cada frase musical i fusionant-la amb textos de Nick Cave, John Berger i Erri de Luca. Per Bardolet, Bach cal viure’l com a experiència. I aquest treball amb la companyia de dansa els ha permès entrar en una nova dimensió del compositor barroc alemany.

A més de les actuacions de Highlands, s’aprofita per poder reprogramar On Goldberg Variations / Variations (13 i 14 de maig) i el concert dels violinistes Joel Bardolet i Jaume Guri (8 de maig); per escoltar un concert de Dan Tepfer, el compositor que ha reversionat les Variacions Goldberg, i per veure el solo de Bach en tres formats: filmat (15 i 16 de maig), interpretat per Muñoz (16 de maig) i interpretat per Federica Porello, el 16 de maig –“No és que li hagi transmès una peça tècnicament, sinó que li he transmès el procés perquè hi arribi: sabem que ella hi aporta i que també respecta l’original, alhora”, comenta Muñoz–. Muñoz i Ramis admeten que els seus cossos no tenen l’energia ni el virtuosisme de la joventut, però que adapten la manera de ballar a la memòria dels seus cossos. No es donen una data final de comiat: el seu cos cada cop balla amb més significat.

LA XIFRA

12
sessions
engloba el cicle sobre Bach de Mal Pelo. Es tanca amb una tretzena acció: un debat entre María Muñoz i la ballarina Federica Porello.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda