Cultura

Un futur ric i divers

La directora Judith Colell i el productor Sergi Moreno proposen incentivar la participació dels acadèmics i recuperar el “múscul industrial” del sector

“Volem obrir l’entitat a tots els acadèmics, que no sigui gens vertical ni presidencialista”

“Som dues candidatures que des del principi hem estat en contacte, ens anem informant de tot i tenim programes que no són diametralment oposats, estem parlant de matisos.” El productor Sergi Moreno destaca el fair play en les eleccions a l’Acadèmia del Cinema Català que se celebraran el proper 14 de juny. Juntament amb la directora Judith Colell, que ocuparia la presidència en cas de guanyar (Sergi Moreno seria el vicepresident), formen part d’una candidatura que inclou també les directores Carla Simón (secretària), Alba Cros i Sílvia Quer; el distribuïdor i director del festival D’A Carlos R. Ríos (tresorer); els intèrprets Maria Molins i David Verdaguer; la muntadora Ana Pfaff i el guionista Eduard Sola. Sota el lema Cinema i futur, volen una acadèmia “més rica en opinions i diversa en projectes”.

Potenciar una acadèmia que incentivi la participació dels seus membres, treballar perquè el cinema català recuperi múscul industrial i guanyar públic treballant a les escoles, són alguns dels punts del programa d’una candidatura que opta per la continuïtat amb la junta sortint. Així ho han explicat Judith Colell i Sergi Moreno en una entrevista a El Punt Avui.

“Volem obrir l’acadèmia a tots els acadèmics i acadèmiques perquè vinguin a treballar amb nosaltres, que no sigui gens vertical ni presidencialista”, destaca en primer lloc Judith Colell del programa. “Proposem crear una sèrie de comissions que treballin diferents aspectes: la relació del cinema amb les plataformes, la gala, nous premis, membres d’honor, xarxes socials, relació amb les universitats, publicacions...” Sergi Moreno destaca que volen “posar el focus en la idea que els nostres socis siguin més participatius i els puguem donar més feed-back constantment”. “És fàcil caure en una certa comoditat i ser un agent passiu en una associació com l’Acadèmia. Ens sembla clau aprofitar tots els professionals i les professionals que estan treballant per les seves productores i fan una feina brutal buscant finançament. Ens agradaria aprofitar tot aquest potencial amb la creació de comissions en què s’anirà convidant a tothom.”

Amb aquest objectiu, tenen previst molt més contacte amb els socis: “Volem fer rodes de contactes amb els acadèmics i que ens expliquin com s’imaginen l’Acadèmia i què els agradaria que fos. Això ho voldríem anar fent periòdicament.”

Un altre punt del seu programa és la continuïtat: “Quatre membres de la junta venen de la junta anterior –diu Judith Colell– i som molt conscients de la feina que s’ha fet en les juntes de Joel Joan i Isona Passola. Això s’ha de reivindicar. S’ha de recuperar la Festa d’Estiu, el cicle Gaudí, les residències de guionistes del GAC, homenatjar els membres d’honor, donar suport a la comissió de diversitat que ja està treballant...” Judith Colell remarca aquest punt: “Això és molt important, som una proposta de junta clarament feminista, volem seguir lluitant perquè hi hagi paritat. Nosaltres som una candidatura de sis dones i quatre homes.”

Un altre punt destacat del programa és aconseguir “una indústria a l’altura de les circumstàncies”. “La gent necessita que hi hagi feina, que es facin pel·lícules, i per a nosaltres és molt important aquest punt”, diu la candidata a presidenta, i hi afegeix: “Volem recuperar el múscul industrial que teníem fa deu anys. Hem parlat amb gent que fa estudis de dades per veure què és el que ha passat, per què hem perdut múscul, i la gent ha anat a treballar fora. No hem de plorar i protestar, sinó anar amb dades i treballar.” En aquesta línia, Sergi Moreno subratlla que faran costat com a acadèmia als que ja treballen per enfortir el sector: “Sabem que hi ha molts agents que juguen al món audiovisual, però l’Acadèmia té una cosa institucional molt potent que la fa estar fora dels embats i les coses més brutes del dia a dia. Hi ha moltes associacions que es barallen pel finançament, i nosaltres pensem que se’ns pot aprofitar com a agent que està més enllà de les lluites diàries. Volem ajudar aquestes associacions, respectant molt la seva feina, a fer d’interlocutor encara més amb el que són les institucions.”

Educació i nous públics

L’educació també ocupa un lloc important en el programa. “Existeixen grans iniciatives com Cinema en Curs o Drac Màgic que apropen el cinema als nens i adolescents –diu Judith Colell–. S’ha de parlar amb la conselleria d’Educació i amb els que ja estan fent coses i crear un paraigua conjunt en què l’Acadèmia tingui molta presència. Volem que els nois i les noies coneguin el cinema català, crear nous públics i fer que sentin el nostre cinema com a seu. El cinema ens explica.”Sergi Moreno destaca que és un treball a llarg plaç: “Cap dels que estem a la junta estem pensant a quatre anys vista. El que ens agradaria és que a vint anys vista, els que ara estan a les escoles o instituts sentissin que l’audiovisual català està molt integrat a la seva vida. Hem de fer una pla estratègic i mirar com ens ajuntem amb les institucions i amb totes les associacions del sector per fer que el cinema estigui a les aules, que els nois i noies que ara estan a les aules també tinguin referents del cinema català. El cinema ens explica com a individus, com a societat i com a país, i si la gent no el coneix, no se sent interpel·lada.” També cal crear un públic crític: “Ara la gent consumeix quantitats ingents d’audiovisual, per això ens sembla important dotar la gent de les eines per entendre el que està veient, no només a nivell literal, sinó més profund. Volem recolzar la feina que fa gent com Drac Màgic i fer que l’audiovisual entri a les escoles des de ja mateix. No sé si tindrem un públic que vegi més cinema català, però entendrà millor el que està veient, sigui cinema comercial, d’autor o Sálvame. S’han d’entendre els codis.”

Repensar els premis Gaudí és una feina de cada any, per a Sergi Moreno, i ells hi reflexionaran a fons: “Sembla molt fàcil organitzar-los, perquè tots portem un realitzador de premis Gaudí a dintre, però en realitat és molt complicat. Tothom els critica a Twitter, com els Goya, però tenen unes grans audiències. És el dia que la indústria ens vestim de llarg i ensenyem el que estem fent.” Volen “donar-hi una volta, cada any s’ha de fer, però hem de veure com ho fem”. Posaran sobre la taula una sèrie de temes: “Nosaltres som una acadèmia de cinema. Les ficcions audiovisuals destinades a plataformes i les TV movies..., té sentit que tinguin candidatures? Té sentit separar actor i actriu o fer categories d’interpretació?, pregunta el productor. “Si parles amb els col·lectius d’actrius, et diuen que els papers més rellevants pràcticament són sempre per a actors i els fa por que, com que no s’ha aconseguit encara una paritat, els papers més interessants els tindran els homes.”

Volen reflexionar sobre aquest tema, igual que sobre la distinció entre el premi Gaudí a pel·lícula en català i en llengua no catalana. “Hem de tornar a parlar d’això –diu Sergi Moreno–. Evidentment nosaltres apostem per un cinema català i per un cinema en català. Deixarem de reivindicar-lo el dia que no calgui. Ara s’han engegat noves línies que fa que el cinema en català tingui molta preponderància i estic convençudíssim que a partir de l’any que ve augmentarà exponencialment el nombre de pel·lícules en català. És una reivindicació molt forta, però hem de parlar del que passa amb aquestes dues categories i trobar-hi un encaix.”El programa de la candidatura encara inclou més apartats. Ho explica la candidata a presidenta: “Ens agradaria oferir més coses als acadèmics: masterclass, trobades professionals, posar en contacte els acadèmics entre ells... Volem crear una pàgina web on hi siguem tots i puguem anar allà a buscar companys. Volem treballar amb altres acadèmies de cinema i crear coses conjuntes. Ens agradaria trobar la manera i el finançament per fer tot això amb guionistes, productors, directors, tècnics, actrius i actors...”També volen potenciar la relació amb els festivals. Carlos R. Ríos, un dels membres de la candidatura, és el director del festival D’A i el president de l’associació Catalunya Film Festivals, que aplega 48 certàmens i mostres. Volen treballar més estretament i fer coses conjuntes amb els certàmens, sobretot els que programen el cinema català. I volen aprofundir en el treball que ja es fa contra els abusos: “Ens semblava que hi havia espai per créixer en la coordinació de la redacció d’un protocol de bones pràctiques contra l’abús i crear un departament que vetlli pel seu compliment”, comenta Sergi Moreno.Judith Colell aspira a la presidència de l’ACC després d’acumular una llarga experiència en acadèmies: “He estat sis anys vicepresidenta de l’Acadèmia del Cinema Espanyol, quatre més a la seva junta directiva i al mateix temps era a l’acadèmia catalana. He fet molta feina no remunerada i tinc moltes ganes de millorar el futur del cinema i donar visibilitat a les nostres obres.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pilar Aymerich, Premi Nacional de Fotografia del Ministeri de Cultura

barcelona

Troben restes d’una gran torre defensiva d’època ibèrica a Subirats

Subirats

Alec Baldwin mata accidentalment una dona durant el rodatge d’un western

Los Angeles (EUA)
Crònica
Jazz

Maria del Mar en jazz

Barcelona

Girona millora la senyalització de les escultures públiques

Girona
Crítica
cinema

La vida adolescent

La Fundació Pujolboira divulgarà el pintor des d’

ALBONS

El Bòlit analitza les ‘Petromasculinitats’

girona
Rebecca Makkai
Escriptora

“No he volgut fer una novel·la didàctica”

Barcelona