Música

Crítica

música

Jocs de pastor i de nimfa

William Christie, clavicembalista nord-americà que ha desenvolupat bona part de la seva carrera a França, és un dels més exquisits recuperadors i difusors contemporanis de la música antiga i barroca. Per això, a finals dels setanta, va crear Les Arts Florissants, una formació instrumental i vocal que s’ha fet llegendària. Els nombre dels seus membres pot variar (ampliar-se o reduir-se) en funció de les peces que aborden. Diumenge va fer-se present a l’església del Carme amb un clave, interpretat pel mateix Christie, dos violins, una viola, un violoncel, un contrabaix i dues sopranos: Jessica Niles i Shaked Bar.

El programa estava integralment dedicat a Händel (tan present aquests últims dies a Peralada, on encara ressonava l’Orlando) amb una peça destacada com a culminació i pràcticament com a pretext: la cantata pastoral Aminta e Fillide. Abans van interpretar-se de manera joiosa, refinada i fresca, com és habitual en la formació, dues sonates (una en trio en Do menor i l’altra en trio en Si bemoll major) enmig de les quals hi va haver un aperitiu de la cantata: el duetto da camera No, di voi non vo’ fidarmi.

Pel que fa a Aminta e Fillide, que Händel (1685-1789) va compondre el 1708, quan encetava la seva maduresa com a compositor, és una de les sublimacions de les relacions imaginàries entre un pastor, Aminta, i una nimfa, Fillide. En començar la interpretació musical, va poder suposar-se que també hi hauria representació: la nimfa (la israeliana Shaked Bar) va sortir corrent d’una porta de l’altar per entrar en una altra tot fugint del pastor (la nord-americana Jessica Niles) que, durant bona part de l’obra, lamenta la resistència juganera de l’estimada. Un joc eròtic amb final feliç que va permetre a les dues sopranos (insisteixo: el cant barroc, sense que res hi sigui previsible, és un paradís queer) exhibir les seves dots escèniques, a més de les vocals, especialment en el cas de Niles, molt aplaudida per una veu bonica desplegada amb gran agilitat. Un concert deliciós que va arribar com un nou regal de Christie i els seus còmplices, que fan com si les obres que interpreten acabessin de florir.

Les Arts Florissants
Director: William Christie
Festival Castell de Peralada, església del Carme, 1 d’agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós