Art

Art

L’exposició invisible

Irena Visa aprofita que l’Arqueològic de Banyoles està buit per rememorar el fons del museu amb comentaris enregistrats de gent que el coneix molt

En circumstàncies normals, si un museu retira totes les peces que exposava perquè tanca durant un temps, la seva activitat de cara al públic serà nul·la. Però sempre hi ha excepcions. Al Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles (MACB), buidat de materials prehistòrics per permetre la fase final de la reforma de l’edifici, no s’han resignat a la desaparició temporal a la que semblaven condemnats i acaben d’inaugurar una instal·lació que tracta precisament de les seves col·leccions, malgrat que no es poden mostrar. Res a veure, es titula, molt encertadament.

La seva autora és Irena Visa (Banyoles, 1985), una creativa que porta un temps explorant paral·lelismes entre l’arqueologia i l’art contemporani, els treballs de la qual ja s’han pogut veure en espais com la Fundació Miró i el Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona. El muntatge a Banyoles, que restarà obert fins a finals de novembre, tanca una trilogia iniciada amb Fer veure (2019) i Això no és res (2020).

La instal·lació és un recorregut per 21 vitrines i altres suports buits on el visitant troba un codi QR que conté l’enregistrament que ha fet una persona, comentant la peça que havia estat allà. Són gent que han escollit una peça, la descriuen i expliquen per què l’han triada. S’hi senten, per exemple, les veus de la presidenta del Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles (CECB), Roser Masgrau; d’arqueòlegs com ara Antoni Palomo, Julià Maroto, Narcís Soler o Pere Castanyer; del popular exconservador del museu Josep Tarrús, de l’arxiver Josep Grabuleda... i també de l’antic conserge Josep Amagat i de dues dones del servei de neteja, Anna Serrano i Irene Tohà. “Gent que s’ha fet un fart de veure les col·leccions del museu”, deia Irena Visa el dia que va ensenyar Res a veure a la premsa. L’autora no pretén induir el visitant cap a una interpretació concreta, sinó que Visa facilita just els elements indispensables perquè cadascú n’extregui la seva lectura. El muntatge també té vocació d’homenatge a l’emblemàtic museu, ara que les instal·lacions de la Pia Almoina entren en un estat de trànsit cap a maneres interactives d’explicar les restes del passat.

Al llarg d’aquest mes d’octubre s’organitzaran dues visites guiades i un taller. El pròxim dia 23 la mateixa Irena Visa i la conservadora del museu, Andrea Ferrer, oferiran una visita comentada; el 25 (és un dilluns festiu a la ciutat) hi haurà un taller en què la mainada podran dibuixar les peces que sentin descrites en els QR; i finalment, per al dia 31 es preveu una altra visita comentada, aquest cop, amb l’exconservador del centre Josep Tarrús i l’arxiver Josep Grabuleda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona