Arts escèniques

Última nota de Sondheim

Gas, Bieito, Reguant i Dagoll Dagom van popularitzar-lo a Catalunya

Stephen Sondheim va morir la matinada de dissabte a Roxbury (Connecticut), als 91 anys, inesperadament. Celebrat lletrista de West Side Story i Gypsy, va aconseguir l’atenció mediàtica el 1962 amb Golfus de Roma. Des del 1990, amb Assassins, no va compondre cap més obra. Però les reescrivia constantment, comenta Mario Gas. Ha estat reconegut amb un Oscar, un Pulitzer i una quinzena d’Emmys i Grammys. A Catalunya, directors com Mario Gas (Golfus de Roma, Sweeney Todd, A little night music, Follies), Calixto Bieito (Company), Ricard Reguant (Assassins), Dagoll Dagom (Boscos endins) i Toni Martin (Marry me a little) van permetre que Sondheim sonés en directe.

El compositor va venir el 1995 a Barcelona a una funció de Sweeney Todd (“diu que aquella està entre les tres millors produccions de la seva carrera”, segons Gas). El director va mantenir contacte constant, cada cop que preparava títol nou, “sempre és un plaer fer-los” per la complexitat musical: “Era dels que defensava «prefereixo un actor que canti que un cantant que actuï»”. Sondheim ha estat un dels compositors de teatre musical que ha buscat el limit per donar-li una pàtina de major risc musical i escènic.

Ha estat venerat pels amants del musical i pel sector artístic, recordava ahir el director Joan Lluís Bozzo. Es diu que Sondheim, que agradava als que no els atreien els musicals i als més fans, deixava de banda el gran públic. Tothom el considera el renovador del teatre musical des dels anys 50 i que, tot i que alguns l’emparentaven amb l’òpera, ell sempre insistia que la seva partitura era per al teatre musical.

Mario Gas ha estat el que ha insistit més amb aquest compositor a Catalunya. El Sweeney Todd, protagonitzat per Constantino Romero i Vicky Peña (1995) consta com un dels èxits del teatre musical a Catalunya. Van provar de repetir l’aventura amb A little night music, estrenada al Grec i temporada al Novedades amb la majoria de l’equip artístic anterior. Gas va tancar la seva etapa dirigint el Teatro Español produint Follies (que es va representar al Festival de Peralada el 2012).

Dagoll Dagom va atrevir-se amb Into the woods (Boscos endins) estrenat al Temporada Alta el 2007 i que, posteriorment, va fer cinc mesos de temporada al Teatre Victòria amb un repartiment experimentat en el gènere com Carlos Gramaje, Mone, Gisela o Marc Pujol. Bozzo admetia ahir que no es van atrevir a fer gira per la tebior de la rebuda del gran públic. Coincidia amb la sorpresa quan va anar a veure Bozzo Into the woods a Broadway, en què hi havia mitja platea buida(un fet insòlit en les capitals de Broadway i el West End) . Tot i així, per a Bozzo, Sondheim ha estat un autor que ha fet canviar la perspectiva dels musicals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona