Arts escèniques

‘Parqueer’ Shakespeare

Marta Aran adapta ‘Nit de Reis’ al Parc del Nord ampliant la diversitat de gènere

Parking Shakespeare proposa un divertit joc de rols ‘queer’ a la comèdia

L’actriu, dramaturga i directora Marta Aran és una seguidora de les adaptacions shakespearianes al Parc del Nord de Barcelona des de fa anys. Havia intentat entrar-hi com a actriu però li han acabat donant el paper de directora per a la nova adaptació de Nit de Reis. Ella ha posat el màxim de “brilli brilli i colors” a l’obra de l’autor anglès en què hi ha més qüestionament sobre el gènere i, amb tot el respecte per a la diversitat de gènere, l’ha passat a una “astracanada” que segueix el joc de canvi de barrets de Shakespeare, comenta Pep Garcia-Pascual, un els impulsors de la companyia. Aquest Nit de Reis rabiosament queer i desfasat, s’estrena aquest dilluns i està en cartell fins al 31 de juliol (19 h). Només descansen els dimecres. L’accés és gratuït, tot i que, com des del 2009, passen la gorra perquè cada espectador pugui col·laborar en aquest projecte professional.

Nit de Reis (que ja van dur a escena amb molta més austeritat el 2013 sota la direcció d’Iban Beltrán) parla d’una parella de bessons que se salven d’un naufragi. Viola es vesteix d’home i es fa passar per Cesari, un criat del duc d’Orsino. Aquest s’hi sent atret, tot i l’aspecte d’home i tot i que intenta casar-se amb Olívia. Aquesta també s’interessa pels favors de Cesari, en un triangle de gèneres carregat d’equívocs.

Aran ha fet un càsting molt orientat. Els dos germans bessons (Viola i Sebastià) són actors mallorquins, que sumarà també varietat en l’accent. De fet, la producció, en la qual apareixen tant drag queens com drag kings (dues disciplines artístiques que performen el gènere), també fa una clara aposta per normalitzar el català en aquesta fantasia escènica, en què habitualment predomina el castellà.

La versió de Joan Sellent s’ha transformat per donar cabuda a totes les diversitats sexuals. Aran admet que és una aventura que ajuda a rellegir estereotips en les dramatúrgies i que dota de més llibertat aquesta peça del 1601 inspirada, segons la literatura dramàtica, en el canvi de rols de senyors i criats les nits de Reis. La companyia, que l’any passat alternava dos títols al Parc, enguany s’han concentrat en un de sol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA
MÚSICA

Antònia Font, Tomeu Penya i Juligan DJ faran “una festa” a Sons del Món

roses

L’origen fosc i intrigant del Degas de Todocolección

Barcelona
Richard Linklater
Director de cinema

“L’art conformista és avorrit i segurament ni tan sols és art”

Barcelona