Cinema

Cronenberg busseja al nostre inconscient

“El cinema sempre ha sentit atracció per allò que està prohibit”, va dir ahir en el Festival de Sant Sebastià David Cronenberg, que ha estat distingit amb un dels premis Donostia de la 70a edició, juntament amb Juliette Binoche. El cineasta canadenc ha presentat fora de concurs Crímenes del futuro, una altra història pertorbadora, ambientada en un futur en què la tecnologia i la degradació mediambiental fan evolucionar els éssers humans, que pateixen ràpides mutacions dins dels seus propis cossos. Viggo Mortensen i Léa Seydoux interpreten una parella que converteix aquestes metamorfosis en espectacles artístics.

El director va oferir una autèntica masterclass en la roda de premsa del premi, en què va revelar algunes claus per entendre el seu cinema: “Fa un temps vaig fer un discurs sobre el crim en l’art, en què afirmava que l’art i els artistes, en essència, són criminals. L’argument està basat en Freud. La civilització representa una opressió, hem reprimit els impulsos, els instints de violar, assassinar... Hem creat una societat en què ens podem trobar tots aquí sense matar-nos.” L’art, per a Cronenberg, s’interessa justament per “les parts inconscients de nosaltres, ocultes, primitives, que han estat reprimides, però encara necessitem entendre i expressar”.

Proposta de viatge

El director de La mosca, Inseparables, Crash o Una història de violència entén el seu cinema com un viatge: “Alfred Hitchcock deia que manipulava el públic com titelles, els feia riure, passar por, tensió. Jo no veig el cinema així. El que faig és experimentar el que em sembla interessant en un viatge creatiu: vaig inventant coses, a veure si revelen cosses interessants o entretingudes, i proposo al públic que m’acompanyi en aquest viatge.”

No creu que, com a cineasta, sigui un profeta, que prediu el que passarà en el futur, ni un polític que proposi solucions: “Com a artista, tens antenes més sensibles que la resta de gent i estàs constantment jugant-hi, creant narratives a partir del que reps o absorbeixes. De vegades, accidentalment predius coses del futur amb precisió.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona