Arts escèniques

Crítica

teatre

Sense defensa

La consistència legal de la sentència és similar a la del paper de vàter usat, insinua ‘La gran farsa’

Trobar la temperatura de la farsa és més complicat que treure del forn un coulant de xocolata. El crític Santi Fondevila, àcid per definició, va treure’s l’empipada de sobre escrivint La gran farsa després que es publiqués la sentència del judici de l’1-O. Situant l’acció en una presó del 2037, s’atreveix a fer un evident paral·lelisme, amb algun joc de paraules jurídic de duet de floret al costat d’uns gags genials fixats a la sala d’assaig entre els intèrprets i el director, Ramon Simó, que beuen del surrealisme dels Monty Phyton. Els actors repenjats a la barra de focus com cacatues recorden aquelles gallines de La torna d’Els Joglars. Aquest és l’univers per on transita La gran farsa.

La producció s’adaptarà millor la sala Beckett, que concentrarà l’acció en una boca d’escenari més tancada. La peça necessita més resposta del públic per calibrar la desproporció; encara pot créixer. El que era sensació d’incomoditat per la monarquia i per unes clavegueres del Poder franquistes (però disfressat de democràcia) ara genera repulsa. El codi de farsa, dirigit per Simó, aconsegueix el seu propòsit.

Fondevila intueix que els jutges restrets, asseguts al vàter, són capaços de tergiversar més l’ús de les paraules i dels conceptes legals per fer més contundent la sentència. S’erigeix com una gran merdra de l’Alfred Jarry i el seu Ubú rei. Els uixers, la fiscalia, la premsa monàrquica i l’ombra de Pegasus patrocinada per fons reservats fan el paperot que els demana la música del Poder. Mentrestant, la monarquia utilitza l’1-O per corregir els seus índexs de popularitat. George Orwell va voler que els porcs dominessin el control a La granja animal. Fondevila estima que els acusats (que són tinguts per culpables, d’entrada) no tinguin cap defensa. I que el seu dret a rèplica sigui cosmètic, per cobrir l’expedient.

Jordi Galceran ja va escriure el llibret sobre les clavegueres de l’Estat (Polonia, el musical). Ara, passada la sentència (que pren forma de paper de vàter fet servir), La gran farsa rebat la història amb agror. Riures incòmodes indefensables.

La gran farsa
Autoria: Santi Fondevila
Direcció: Ramon Simó
Intèrprets: Jordi Martínez, David Bagés, Santi Ricart, Xavier Ripoll
Divendres 14 d’octubre, El Canal, T. Alta. S’estarà a la Sala Beckett del 15 de desembre al 8 de gener


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

El Bòlit de Girona dona vida i visibilitat a l’aire

Girona
Festival

Neix De Soca-rel, festival literari de la llera del Ter

Barcelona
llibres

Josep M. Quintana novel·la el desterrament de Nahmànides

Girona
arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA