Arts escèniques

Quanta, quanta guerra

La guerra i el seu record traumàtic amb veu de dona centra ‘Flors i viatges’, la instal·lació que cabosanroque estrena a Temporada Alta, a partir de Rodoreda

L’obra tanca la trilogia que completen ‘No em va fer Brossa’ i ‘Dimonis’, sobre Verdaguer

No és fàcil explicar en què consisteix Flors i viatges. S’ha de viure. D’una manera tan succinta com imprecisa, podríem dir que els espectador passen uns 40 minuts asseguts en un espai tancat dins del saló de descans del Teatre Municipal de Girona, escoltant com unes dones projectades al mig de la foscor reciten fragments de contes de Mercè Rodoreda en ucraïnès, mentre sota elles el terra es mou com un organisme viu que amaga la mort. Després passen més coses, però no en un sentit lineal i narratiu: un gran ram de cranis de cavalls articulats, ombres de penjats que ballen a la paret –la ballarina Rocío Molina, multiplicada–, una crua versió de la ja crua Strange fruit de Billie Holiday cantada per Núria Graham, llums, percussions i sorolls, fum...

Flors i viatges és una instal·lació immersiva que cabonsaroque –el tàndem format per Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro, instal·lat a El Puntal de Banyoles– presenta a Temporada Alta, un festival en què han estrenat bona part de les seves produccions des de fa anys. Flors i viatges, directament inspirada en el llibre de relats Viatges i flors, de Mercè Rodoreda, completa la trilogia que va començar amb No em va fer Joan Brossa (2016) i va continuar amb Dimonis (2019), inspirada per l’univers de Verdaguer. “Les tres tenen en comú el fet d’estar centrades en destacats autors catalans i també les tres estan concebudes com espais immersius sense una presència humana directa.”

Tot i que Ucraïna hi és present, a través d’aquestes dones acollides per famílies del barri gironí de Sant Narcís, Flors i viatges no parla d’aquesta guerra, sinó de “totes les guerres”, i no tant dels homes que moren en el front, sinó de totes les altres víctimes que la pateixen d’una manera menys visible: les dones i la mainada, els animals, les flors, la terra... De fet, els fragments projectats i narrats dels contes fantasiosos de Rodoreda, en què apareixen flaixos de les seves vivències de dues guerres, es complementen amb textos de la Nobel bielorussa Svetlana Aleksiévitx, que ens recorda que “la guerra l’expliquen les dones, com si fos un plor, mentre intenten donar continuïtat a la vida”.

Flors i viatges es pot veure en diferents sessions fins diumenge vinent i després també del 16 al 20 de novembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

FIGUERES

Subhasten les pintures de Morell de les pastisseries Dauner

FIGUERES
art

El fotògraf Jeff Wall porta les seves “pintures de la vida moderna” a la Virreina

barcelona
fira

Desè aniversari de Literal, la fira de llibres i idees radicals

Barcelona
Cultura

Mor Charlie Colin, el baixista de ‘Train’

MÚSICA

El Sónar trasllada l’univers immersiu dels Chemical Brothers a Casa Batlló

BARCELONA
Cinema i sèries

El GAC ofereix 54 beques per escriure guions amb una dotació de 500.000 euros

Barcelona

Sílvia Pérez Cruz aspira a cinc premis Alícia de l’Acadèmia de la Música

BARCELONA
Música

Carles Viarnès porta la fusió de música clàssica i moderna amb l’orgue de la Casa de Cultura

Girona
La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte
ART

La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte

GIRONA