Cinema

DARÍO GRANDINETTI

PROTAGONISTA DE LA PEL·LÍCULA ARGEMTOMA ‘EMPIEZA EL BAILE’, QUE S’ESTRENA AVUI

“Amb el cinema no salvarem la vida de ningú”

Interpreta un ballarí famós que torna a l’Argentina i travessa el país amb dos amics

“Amb Eusebio Subiela, vam anar a espiar el públic d’‘El lado oscuro del corazón’ a Barcelona, on encara es projectava deu anys després de l’estrena”

EL VIATGE DE LA VIDA
Les road-movies relaten un viatge, i “la vida n’és un”, diu Darío Grandinetti (Rosario, 1959). Ell ha fet molts viatges com el d’Empieza el baile, fent teatre per l’Argentina, i ha triomfat al cinema amb films com ara Hable con ella i Julieta (de Pedro Almodóvar), Relatos salvajes i El lado oscuro del corazón. Més de 50 pel·lícules en 43 anys de carrera i les gires teatrals fan que la història d’Empieza el baile li ressoni ben endins.

Una antiga estrella del tango que viu a Madrid vola a Buenos Aires i inicia un viatge a través de l’Argentina ple de sorpreses. Empieza el baile té tots els ingredients de les road-movies (pel·lícules de carretera) i ens retorna a les pantalles Darío Grandinetti, actor molt apreciat pel públic català des que el 1992 va estrenar El lado oscuro del corazón, que va estar molts anys en cartell a Barcelona. La seva nova pel·lícula va ser guardonada amb el premi del públic de Màlaga. Mercedes Morán i Jorge Marrale, que també va rebre el premi al millor actor del festival, acompanyen l’intèrpret argentí en aquest nou viatge.

‘El lado oscuro del corazón’ (1992) va tenir un gran èxit a Barcelona. N’estàveu al cas?
Ho vaig saber. Em va passar una cosa que no deixo de lamentar: al seu moment no vaig poder acompanyar la pel·lícula perquè estava fent teatre quan es va estrenar. Després va passar el que va passar arreu, a Espanya i, particularment, a Barcelona. Me’n vaig assabentar anys després. Vaig trigar sis o set anys a tornar a Barcelona des de l’estrena, que els vaig passar fent teatre a l’Argentina. Amb Eusebio Subiela vam rodar El lado oscuro del corazón 2 i en gran part a Barcelona. Una nit vam anar a espiar als Verdi, en una sessió golfa de dissabte. Deu anys després, encara la passaven. Volíem saber quin públic hi anava i, davant la nostra sorpresa, era públic de 20 anys i escaig. Continuava tenint el públic jove que va tenir en l’estrena. Durant molt de temps va ser una pel·lícula per a públic jove. Va deixar una empremta important i particular.
El viatge de Buenos Aires a Mendoza d’‘Empieza el baile’ va ser real, també?
Sí, i força intens. Em va fer molta il·lusió, el projecte, perquè explicava una història que em ressonava. D’alguna manera, he viscut aquests viatges laborals en gires de teatre. Això que s’hi explica, l’enyorança d’aquests viatges i d’aquests llocs, del que potser et va anar bé o malament, però vas compartir amb la gent que estimes, em semblava molt atractiu. Hi havia alguna cosa que em ressonava, i després, parlant amb en Jorge i la Mercedes també, sabíem de què parlaríem. A més, ja teníem una relació, no només laboral. En Jorge i jo ens coneixem de fa molts anys, hem estat socis i hem passat anys recorrent el país. Fins i tot aquí a Barcelona vam estar uns anys fent teatre.
Les ‘road-movies’ són com la vida, amb la barreja de gèneres que sovint tenen?
Sí, relaten un viatge, i la vida n’és un. Em sembla molt atractiu parlar del que es parla a la pel·lícula, del que es va perdre i es vol retrobar, des de la comèdia. En aquest cas, s’hi barreja la nostàlgia, el record alegre del passat i l’humor, amb diverses mirades. No sempre recordem un mateix fet de la mateixa manera. Un recorda el que vol recordar.
Quina relació té amb el tango?
De petit ja n’escoltava. El meu pare n’escoltava, i també els meus avis. A la meva àvia materna li agradava molt i em parlava dels seus cantants preferits... De manera que, quan tenia 20 anys, havia escoltat més tango que qualsevol noi d’aquesta edat. Al cinema em va anar molt bé, perquè vaig fer diverses pel·lícules que tenien a veure amb el tango. M’agrada escoltar tangos, m’agraden algunes lletres i cantants.
Les coses importants han de tenir un bon final. Ho diu a la pel·lícula. És un bon lema!
Sí, hauria de ser així, però les coses importants no sempre acaben bé. Està bé reflexionar sobre això. No crec que el cinema compleixi cap funció més que aquesta, fer reflexionar, pensar les coses d’una altra manera. Però amb el cinema no canviarem el món, no salvarem la vida a ningú. Tot i així, ajuda a acomodar algunes coses de l’esperit, de l’emoció.
Però hi ha qui troba la felicitat veient pel·lícules al cinema.
Sí, és clar. Com qui la troba assegut mirant un partit de futbol. A mi m’encanta anar al cinema sol, entre setmana, d’hora. Hi ha poca gent i vull veure les pel·lícules al cinema. Les que em perdo em costa molt veure-les a casa, sol, a la televisió. La cerimònia del cinema en sala és una forma de felicitat, també.
‘Empieza el baile’ m’ha semblat trista, més que nostàlgica.
La pel·lícula travessa diferents estats. Pot provocar tristesa. Valoro més la teva opinió que la meva. Vam fer una pel·lícula entre tots perquè la gent la vegi i la disfruti. No soc gaire de condicionar la gent perquè la vegi d’una determinada manera. Jo sé el que volíem explicar, però no crec que sigui important per al públic saber-ho. M’agrada que provoqui emocions, però que em diguin quines ha provocat, no dir jo les que volia provocar. Em sembla més atractiu que l’espectador expliqui què li provoca la pel·lícula. Si no, és un viatge d’anada, només, el meu viatge cap a l’espectador. I la tornada? És més important la tornada, la seva opinió que la meva.
Canvia molt si treballa en projectes grans com ‘Hable con ella’ i ‘Julieta’, d’Almodóvar?
A l’hora de treballar, no canvia de cap manera. Un amic em deia que em canviaria la vida, i jo li contestava que primer l’havia de rodar, que potser me la canviava a pitjor. A l’hora de filmar, ni Pedro Almodóvar pensa en el que vindrà després. Jo volia fer bé la meva feina i, si ho aconseguia i la pel·lícula estava bé, probablement em canviaria la vida. Com així va ser. Me la va canviar. Però no poso el carro per davant del cavall.
Passa sovint, que una pel·lícula deixi petjada, com ‘El lado oscuro del corazón’?
No. Jo he fet més de cinquanta pel·lícules i la majoria no han funcionat. Si no fos així, seria Daniel Day-Lewis. La majoria de coses que un fa té menys transcendència del que desitja, i que una pel·lícula no funcioni no és necessàriament per a mi un fracàs. Per suposat que prefereixo que la vegi la major quantitat de gent possible. Si no, no es guanyen diners per poder tornar a produir i el cercle virtuós no es produeix. Però, més enllà d’això, valoro el trajecte, l’experiència.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant