Arquitectura

Catalunya dóna veu als ‘top manta’ a la Biennal d’Arquitectura de Venècia

El pavelló reviu les històries i lluites socials de 9 manters a través dels seus periples d’Àfrica a Barcelona

La mostra convida a repensar la construcció amb criteris de comunitat

Les històries i lluites socials de 9 manters centren la proposta creativa que Catalunya ha portat aquest any a la XVIII Biennal d’Arquitectura de Venècia. La mostra, que ha arrencat avui a la ciutat italiana i es podrà visitar fins al 26 de novembre, ha estat organitzada per l’estudi d’arquitectura i cinema Leve i el sindicat popular de venedors ambulants Top Manta. Ho han fet colze a colze i han muntat una instal·lació fora dels pavellons estatals que vol posar sobre la taula la descolonització i la descarbonització sense sortir de casa. És una mena de un mercat ambulant metafòric que ofereix reflexions sobre les relacions nord-sud i les condicions de vida de la diàspora africana a Europa; i un seguit de propostes de nous models residencials basats en la comunitat, com cuines col·lectives, nous espais d’acollida i la reutilització de locals buits, fet de la mà d’estudiants d’arquitectura internacionals.

Entre els objectes que es poden trobar hi ha, per exemple, una manta brodada que recorda el periple de l’Àfrica a Barcelona d’un dels protagonistes, l’Aziz Faye.

Amb el títol Seguint el peix, la proposta critica l’espoli que fa la gran indústria alimentària de les costes africanes. Hi ha un munt d’exemples.

Avui, en la inauguració de la mostra, els manters han lluït una samarreta amb el lema L’art de la hipocresia estampada pel col·lectiu i amb la qual han volgut representar la presència d’un col·lectiu migrant i racialitzat a un espai històricament reservat a les elits culturals i artístiques.

Al pavelló es poden veure les mantes que els migrants fan servir per vendre els seus productes al carrers i a les voreres. a través d’elles, entrellaçades, es pot fer un recorregut metafòric ja que la primera mostra l’Àfrica com a origen de la humanitat i la última com els cotxes s’han menjat el bosc. Entremig, denuncies constants a l’espoli del continent africà o les lleis d’immigració, amb pàgines on s’ha escrit la paraula “racista”.

La mostra inclou una segona part amb gràfics i mapes amb alternatives urbanístiques, on es vol fer una crida a la possibilitat que una altra construcció del món és possible, amb nous models arquitectònics basats en la comunitat i no en l’individualisme. “Els manters ens ensenyen la importància d’una casa sempre oberta on regna l’hospitalitat”, es pot llegir en un dels planells.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

FIGUERES

Subhasten les pintures de Morell de les pastisseries Dauner

FIGUERES
art

El fotògraf Jeff Wall porta les seves “pintures de la vida moderna” a la Virreina

barcelona
fira

Desè aniversari de Literal, la fira de llibres i idees radicals

Barcelona
Cultura

Mor Charlie Colin, el baixista de ‘Train’

MÚSICA

El Sónar trasllada l’univers immersiu dels Chemical Brothers a Casa Batlló

BARCELONA
Cinema i sèries

El GAC ofereix 54 beques per escriure guions amb una dotació de 500.000 euros

Barcelona

Sílvia Pérez Cruz aspira a cinc premis Alícia de l’Acadèmia de la Música

BARCELONA
Música

Carles Viarnès porta la fusió de música clàssica i moderna amb l’orgue de la Casa de Cultura

Girona
La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte
ART

La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte

GIRONA