Arts escèniques

TEATRE

Bieito rellança Pasolini amb la versió operística d’‘Orgia’ al Liceu

Amb la composició d’Héctor Parra, la peça exposa “la fragilitat de la condició humana”

Bieito adverteix que ‘Orgia’ és com posar-se al mirall per veure el monstre, que tothom porta endins

Serà només aquest dijous i dissabte al Liceu. Orgia és l’adaptació homònima del text de Pasolini que va fer Calixto Bieito i que Héctor Parra en va posar la música. Va ser un coencàrrec i una nova coproducció entre el Teatro Arriaga Antzokia de Bilbao, el Festival Castell de Peralada i el Gran Teatre del Liceu i que es va estrenar a l’Arriaga el juny passat. Per a Parra, l’obra d’aquest “Miquel Àngel del segle XX” narra la fragilitat de la condició humana. Bieito continua sent un director d’escena que habitualment furga en les ombres de la societat contemporània. El director (i àvid lector) considera que la novel·la és una peça “profundament humanista que mostra el monstre” quan les persones es miren al mirall i que, probablement, “tothom el té, encara que potser apareix, o no”.

Orgia, que posa els límits de la vida íntima d’una parella, té una durada d’una hora i mitja. El mestre Pierre Bleuse es posa al capdavant de l’Orquestra del Liceu amb les veus de Aušrine Stundyte, Christian Miedl i Jone Martínez. Per al director d’escena, la partitura de Parra es convertirà en un clàssic, perquè sap conciliar la música amb la paraula, tant poètica com bella. Aquesta és la tercera ocasió que treballen conjuntament el director d’escena amb el compositor després de Wilde (2015) i Les bienveillantes (2019).

Bellesa i horror s’entrecreuen aquest muntatge. El compositor manifesta que és impossible percebre l’ésser humà com només un ésser d’amor i tendresa, sinó que “malauradament tenim una cosa realment complicada a dins, on la violència s’exerceix fins al genocidi”. Parra ha assegurat que bellesa i horror són dues cares de la mateixa moneda i creu que “conèixer la cara violenta de l’ésser humà pot ajudar a resoldre certs problemes i per evitar un nou holocaust o genocidi s’ha de conèixer molt bé com els que s’han perpetrat en el passat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les setenes jornades Transversal se sumen al centenari de la mort d’Àngel Guimerà

el vendrell

L'art català desaparegut

Barcelona

Veu arrossegada del carrer

Barcelona
Ryûsuke Hamaguchi
Director de cinema

“Cada generació deixa els problemes per a la següent”

Barcelona
Ferran Palau
El músic de Collbató presenta disc i curtmetratge

“Sense idees boges, el país, culturalment, no avançaria”

Barcelona
Art

Patricio Reig indaga a La Mercè en la dialèctica de la mirada

Girona
Crítica

Passió per l’òpera

Crítica

L’humanisme que defensa la naturalesa

“Vosaltres, els catalans”