Música

Crítica

Quant n’hem d’aprendre!

Va ser l’immens cineasta grec Theo Angelopoulos (1935-2012) qui al film La mirada d’Ulisses (1995) ens va mostrar com els mites ens acabaven requerint una primera mirada. Sent el cronista conscient de la imprecisió hermenèutica d’aquesta lectura, per ressonància, m’atreveixo a escriure que, al davant dels mites vivents musicals, també se’ns requereix del record de la primera vegada que els vam poder escoltar. Va ser aquest pensament el que em va assaltar, dimecres, a la fi del transcurs del concert dels organistes Montserrat Torrent i Guy Bovet, a la Catedral de Barcelona, que va coincidir amb el dia de l’aniversari del 98è aniversari de la intèrpret. Ho han llegit bé. Noranta-vuit. Amb un programa perfectament dissenyat, vam tenir l’ocasió d’escoltar un dels grans camps de batalla de Torrent, l’univers sonor de Correa de Arauxo, patrimoni musical ibèric (Olivares, Lidón), obra pròpia del company de cadireta (Bovet), les poc difoses Peces per a orgue mecànic de Beethoven i una inoblidable Fantasia chromatica de Sweelinck que va deixar-nos sense paraules i es va accionar el record de l’esmentada primera mirada. I és que la versió va deixar constància de la saviesa de l’organista que, com ella mateixa explica, al davant de l’instrument “se sent jove”. No és d’estranyar, així, l’ordre constructiu, el joc musical exhibits que van portar, en el meu cas, a recordar la primera vegada que vaig escoltar Torrent: un concert a Manresa a finals de la dècada dels vuitanta acompanyant el trompetista Vicente López. I a que treu cap això? Nescio. No ho sé. Però aquella música moderna, fresca a les mans d’una jove de 98 anys, em va portar ja no només al record d’aquell primer concert escoltat sinó també a d’altres de Torrent i que portaven al de dimecres davant d’un públic que va omplir la catedral de Barcelona. Si algú pensa en un concert de compliment i de poc compromís, que s’ho tregui del cap. Vam escoltar quelcom molt seriós i que, de la mà de la música de Sweelinck, ens va portar a una dimensió d’intersecció temporal, de temps quàntic, on només s’imposava aquella Fantasia chromatica amb una plena consciència de present carregat de bellesa, veritat i bondat que és el que traspua la presència, venerable, de Montserrat Torrent. Quant n’hem d’aprendre!

Montserrat Torrent, Guy Bovet
XXXIV Cicle de Concerts a l’Orgue de la Catedral de Barcelona, 27 d’abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

la crònica

Tyets: gran victòria i nou disc per al 2025

GIRONA
saló

Comic Barcelona tanca portes amb més de 110.000 visitants

barcelona
Necrològica

Mor l’actor Bernard Hill, el capità del ‘Titanic’ i el rei Théoden de Rohan

barcelona
Xavier Aliaga
Novel·lista

“Necessito passar-ho bé quan escric, provar coses”

Barcelona
LA CRÒNICA

Rebobinar és de nostàlgics

SANT GREGORI
Música

Madonna fa ballar un milió i mig de persones a Copacabana

rio de janeiro
arts escèniques i música

El Límbic atrau 21.000 persones a Santa Coloma de Gramenet

barcelona
Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA