cultura

Crítica

teatre

Els cavalls desbocats a Troia

Les tragèdies gregues són massa èpiques. Si ho deixen de ser, perden el seu batec original. Si mantenen aquest to, disparen tant amunt que als pobres espectadors mortals els deixa bastant freds. Aquest Juicio a una zorra malda per l'equilibri però amb resultat irregular. La dramatúrgia de Miguel del Arco juga amb intel·ligència el paper d'una Helena de Troia que reivindica la seva veu davant dels que han mentit tot escrivint la història de la guerra de Troia que és alhora la seva pròpia història. Machi sap desdoblar-se molt bé caient del crit a la sornegueria, a la broma un punt cínica. Del Arco també és hàbil quan troba un paral·lelisme entre el déu Zeus (pare d'Helena que embarassa la mortal Leda convertit en un cigne blanc), amb la Verge Maria. L'Helena humana, que clama perquè l'oblidin i pugui deixar de ser eterna, exigeix que els déus estiguin el més lluny possible dels homes. Són bons puntals que aproximen la tragèdia grega a l'Europa catòlica d'avui. Machi tira d'ofici i no es guarda res. És generosa en la interpretació, potser un pèl massa expressiva però valenta.

Tot i així, ni bevent grans glopades d'ambrosia (un beuratge que li estalvia el dolor del plor), l'espectacle arriba a impactar al cor del públic. Hi ha alguns ganxos però no són suficients. De manera semblant a Els missatgers no arriben mai de Biel Mesquida (presentada a La Seca fa unes setmanes), la peça roda i interessa quan són les actrius que parlen de les contradiccions dels personatges però es refreda quan es dóna veu als mites. Del Arco-Machi no són els primers que han topat amb aquests dos cavalls desbocats que estiren a bandes oposades. L'excepció, potser seria F3dra (Sala Beckett, 2011), una dramatúrgia de Marilia Samper que disgregava la història en tres històries paral·leles.

Juicio a una zorra
Autor i director: Miguel del Arco
Intèrpret: Carmen Machi
Dimecres, 28 de novembre (fins el 16 de desembre) al Teatre Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA