Teatre

CRÍTICA

Jordi Bordes

Divertit, sorprenent, emotiu

El treball de circ demostra el perquè de guardons com el Ciutat de Barcelona 2011

Amb l'essencialitat i una gran energia i empatia els artistes de la companyia Eia es posen el públic a la butxaca. És un muntatge electritzant que també dóna lloc a petites pastilles d'emoció, de record nostàlgic, com l'olor dels llençols guardats a l'armari que es treuen per fer un llit en l'arribada d'un convidat. En una casa d'un amic, l'armari és l'amagatall perfecte, però també, al fons, es troba aquella roba que ha passat de temporada i els secrets més amagats. Capas explica, sense quasi paraules, que fer d'amfitrió és ensenyar què hi tens penjat a la paret de l'habitació i també les mirades d'aprovació (o reprovació) de pares, avis o germans.

El muntatge té referents populars com el futbol, la música folk, i escenes de veritables dibuixos animats (com hagués quedat el cap del Tom si Jerry hagués desmuntat el sostre de l'armari a sobre del seu cap? Com una fulla de paper!). Hi ha un joc constant, una voluntat d'agradar i de passar-s'ho bé. Es nota que van riure molt de les sortides esbojarrades durant els assaigs que, any i mig després de l'estrena, encara somriuen de la broma. I són bromes, aquest és el gran encert, que avui segueixen sent vàlides i entenedores per als espectadors. Aquest aplaudeix, riu i, segur que més d'un cop, xiula agraïdament les conseqüències de l'escena. La dramatúrgia és prima com una capa de ceba però és que al darrere hi ha la pròpia vida dels artistes i també la seva capacitat d'acrobàcia. Construeixen coreografies acrobàtiques que ben bé són la rèplica de Roberto Olivan (un coreògraf que s'ha decantat per l'energia de l'acrobàcia) vista des del vessant del circ.

Veure Capas reconcilia (si és que cal fer-ho) amb la intel·ligència del circ contemporani. Però alhora provoca estranyesa que aquest cartell tant vàlid per a totes les edats, amb un compromís amb el treball físic inqüestionable i una mirada divertida de l'escena, només es pugui veure en tan comptades ocasions a Catalunya. Diu el director del Mercat de les Flors que, amb l'aval del Festival d'Avinyó més popular, ha de tenir espai al teatre privat. Ens falta sorprendre els programadors.

CAPAS
Companyia Eia
Intèrprets: Francesca lissia, Armando Rabanera Muro, Celso Pereira Arizaga, Fabrizio Giannini i cristiano Della Monica
Lloc i data: Divendres, 18 de febrer al Mercat de les Flors
La gira passarà per Granollers, Torelló i Bescanó entre el març i l'abril.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic