Música

novetat

guillem vidal

Permanentment en la incomoditat

El Petit de Cal Eril retorna amb ‘La figura del buit', un disc doble produït per Mau Boada (Les Aus, Esperit!) en el qual Joan Pons arracona les reflexions sobre la mort de ‘Vol i dol' en benefici d'unes lletres més airejades i estils com el soul, el jazz i la psicodèlia. “Quan em sento massa còmode amb una història, procuro canviar-la ben de pressa”, adverteix

“Com un plom, m'endinso dins el mar, capficat per no haver fet cap cançó en més de dos anys”, reconeix El Petit de Cal Eril a Com un plom, el quart tall de La figura del buit (Bankrobber, 2013). Al final, però, de cançons, a Joan Pons (àlter ego de l'Eril) n'hi han sortit disset, convertint el seu retorn discogràfic després de l'anguniós i transcendental Vol i dol (Bankrobber, 2010) en un doble disc pensat, sobretot, per a una edició en vinil. “L'única raó que ho explica és que, finalment, m'hi vaig posar. Sempre en tens, d'idees, però fins que no t'hi poses, no es concreten en res. Sóc dels que no poden estar fent dues coses alhora. Si no m'aturo, se'm fa impossible fer cançons”, manifesta.

La sorpresa de La figura del buit, però, no és la durada, sinó unes lletres a les quals hi ha entrat força més aire que en el disc precedent (a Lleida frega Praga, on canta sobre un farmacèutic enganxat a l'Orfidal i la Lizipaina, l'Eril entra en terrenys nous) i una benvinguda a estils fins ara aliens al seu discurs, com el soul, el jazz, el pop barroc i el rock psicodèlic. “Haver incorporat altres colors ha estat el principal experiment”, admet. “Mai no havia jugat amb una secció de vents o amb tanta guitarra elèctrica, però tot això està en mi des de fa molt de temps. Els amics de l'institut, per exemple, es van sorprendre més amb I les sargantanes al sol (Bankrobber, 2009), en el qual no entenien què hi feien totes aquelles guitarres espanyoles, que no pas amb qualsevol cançó de La figura del buit.”

Per al repte, s'ha fet acompanyar de Mau Boada (Esperit!), que va pujar de dilluns a divendres, durant un mes, a Guissona, municipi de l'Eril i on disposa d'un teatre que és on s'ha gravat el disc, per exercir un paper al qual, fins ara, Pons s'havia mostrat reticent: el de productor. “Sempre els havia tingut por, perquè creia que em farien sonar massa perfecte, però en Mau no és dels que et fan tornar a gravar bombos que han quedat desquadrats, sinó que sap treure màgia dels errors”, es justifica. “Ens llevàvem, anàvem una estona en bici, gravàvem, paràvem per cuinar una estona i, a la tarda, en Mau sempre buscava un moment per anar a comprar El Jueves. Fent aquest disc hem rigut molt.”

A l'Eril l'espera una gira, una nova pel·lícula d'Albert Serra (en la qual continua exercint el seu altre ofici: el d'enginyer de so) i nous projectes que li permetin, diu, mantenir-se en el buit. “Cada disc és un experiment, i quan en quedo satisfet, passo al següent. Quan em sento massa còmode amb una història, procuro canviar-la de tal manera que em pugui continuar sentint una mica més incòmode. Sense això, se'm faria difícil ser productiu.”

la figura del buit
El Petit de Cal Eril
Discogràfica: Bankrobber
Amb una nova banda
La transició entre ‘Vol i dol' i ‘La figura del buit' ha comportat la dissolució de la banda habitual d'El Petit de Cal Eril, amb la qual Joan Pons treballava des dels temps de ‘Per què es grillen les patates' (2007). “Hi ha una cosa que no saps ben bé què és que et fa prendre aquestes decisions”, esgrimeix. “Calia fer un pas endavant i ho han entès.” Amb un nou quartet, l'Eril presentarà ‘La figura del buit' arreu de Catalunya a partir d'inicis del mes d'abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.