cultura

Crítica

torroella de montgrí

El concert Lluch

Per tretzena vegada el Festival de Torroella de Montgrí dedica un concert a la memòria d'Ernest Lluch, un home vinculat al festival i a la passió de rescatar de l'oblit partitures oblidades dels nostres compositors. Pouant en la memòria ens vénen grans moments d'aquest concert anual. Així, el primer any, amb un Te Deum de Domènec Terradellas, dirigit per Jordi Savall. I en anys posteriors, el programa Pla, Fàbrega, Pons i Baguer per l'orquestra barroca del festival liderada per Farran James; La festa de l'Arxiduc presentada pel conjunt Vespres d'Arnadí; els fabulosos músics de Tasto Solo col·laborant en una recreació teatral del crepuscle de la casa comtal; l'any passat amb el conjunt La Xantria reposant obres de Tomàs Milans...

Enguany ha estat significatiu dedicar tot el programa al compositor Ferran Sor (1778-1839), de qui Lluch va ser l'impulsor de la recuperació de l'obertura de la seva òpera Il Telèmaco nell'isola di Calipso, ja interpretada a finals dels anys noranta amb la direcció de Joan Lluís Moraleda. El musicòleg Josep Dolcet va presentar el programa com “la música simfònica d'un gran guitarrista”. I va remarcar l'aportació que es feia en tornar a tocar per primera vegada després de la seva estrena, el 1813, de l'obertura a la cantata D'onore al pie depongansi, dedicada a la duquessa de l'Albufera, dona del governador napoleònic. És una obra que incorpora ja els crescendos a l'estil rossinià aleshores plenament de moda. El programa es va completar amb les tres simfonies del compositor i l'obertura del ballet Alphonse e Léonore ou l'amant peintre, que va recórrer els principals escenaris d'Europa. El públic va obligar el conjunt a donar dos bisos. Un d'ells el bellíssim rondó de la Simfonia núm. 16 –que el conjunt té excel·lentment enregistrada– de Carles Baguer i la repetició de l'obertura de la cantata. L'orquestra, una mica tensa pel compromís del seu repertori nou, es va esponjar i deixar anar, assolint els moments més reeixits del concert.

El Festival de Torroella ha complert posant dempeus tota aquesta obra. Ara manca que un conjunt de renom incorpori alguna d'aquestes peces al seu repertori, en descobreixi contrastos, més contingut i hi afegeixi vitalitat i soltesa en l'execució. Només a través d'interpretacions diverses es pot donar cos i difusió a les músiques redescobertes.

Academia 1750
Concertino director: Pablo Valetti.
Auditori Espai Ter, Festival de Torroella de Montgrí, 3 d'agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
literatura

El nou segell Tres Portals editarà llibres d’interès espiritual i literari

barcelona
societat

XXIX Mostra de Teatre d’Instituts Públics de la demarcació de Girona

blanes
art

Els artistes catalans de tots els temps, junts en un diccionari en línia

barcelona
Cultura

Pas endavant pel futur Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà

Montblanc
ART

El Festival Vadart torna amb més art, música i enologia

Vilajuïga
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona

Torna el boomerang, l’espai musical inclusiu a la Mirona

salt
música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes