cultura

Crítica

dansa

Estirar la corda

Tant catàrtic com veure perdre's una corda, cel amunt. Marcos Morau fa un pas més després de Siena (Mercat de les Flors, 2013) i depura, fins a l'extrem, tant la dramatúrgia com l'espai sonor (el collage musical) per presentar una peça cada cop més de dansa. És en el moviment on s'amaguen les claus d'un espectacle que s'atreveix a relacionar poder (l'autoritat militar) amb el Japó. Concretament, amb l'exèrcit humiliat caigut després de la Segona Guerra Mundial. Per això, la idea d'honor i de sacrifici ritual de Yukio Mishima és una tonada que trasllada aquests soldats al precipici. Ferit l'honor, la vida és sobrera. Sense algú que imposi ordres, els exèrcits són una insultant comparsa.

Els ballarins de la Compañía Nacional de Danza són uns valuosíssims companys de viatge per a Morau. Perquè han estat partícips de la creació i per la qualitat del seu moviment, de mecànica i densitat notable. L' estètica general és preciosa, tot i els espasmes d'algunes escenes. La dramatúrgia ha perdut el text imprès i ara es limita a una narrativitat coreogràfica i a unes veus que interpreten en japonès, cosa que exigeix més imaginació a l'espectador, que es veu contínuament qüestionat amb unes accions inquietants.

Moltes imatges amb rerefons: Si el poder és fidelitat, dos gossos presideixen el fons. Si el poder és autoritat, un telèfon vermell sona sense que ningú l'agafi, mentre que aquells teòrics comandaments intermedis donen altres ordres anàrquicament. Si la derrota és tortura, un quadre d'un màrtir apareix en la sala d'execució. Si és perdó, hi ha la redempció tornant els galons (la casaca) al derrotat. Si és deshonra, el ball ritual de la catana talla i allibera (sigui espasa o para-sol). La perspectiva aboca a la posta de sol. Deslliurat del cos, es pot estirar la corda. com Sísif, eternament. La catàrtica entrada, però al revés. Genial.

Nippon-Koku
Director: Marcos Morau & La Veronal
Intèrprets: Mar Aguiló, Tamako Akiyama, Elisabet Biosca, Antonio de Rosa, Emilia Gisladöttir, Agnès López, Jessica Lyall, Aleix Mañé, Mattia Russo, Daan Vervoort, Lucio Vidal
6 de març (fins diumenge) al Mercat de les Flors (Barcelona)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós