cultura

Crítica

teatre

Conseqüències dels efectes

La companyia Sixto Pas provoca petits sismes en cada posada en escena. Ho aconsegueixen per la seva manera de relacionar-se amb el públic en el teatre. No només pel seu plantejament de producció (es van inventar la taquilla inversa...) ni per l'empatia que generen (facilitar l'accés als actors, que són ben pròxims), també pel tipus de teatre contemporani que proposen. Evidentment, de la broma enginyosa i coral del The guarry men show (Poliorama, 2011) a L'efecte es demana a l'espectador que sigui més actiu a l'escena, que faci l'esforç d'entrar en paratges incòmodes. Pulmons (Beckett, 2014) ha estat un exitàs perquè, en clau de comèdia molt quotidiana, discutia sobre la responsabilitat de tenir un fill i la frustració de no atrevir-se a ampliar una relació per la por de no entendre's en qüestions vitals, com és la paternitat.

Carol López és la directora d'un muntatge que té la particularitat de jugar en dos fronts generacionals: els que freguen els 30 i els que superen els 40. Es produeix un efecte mirall, en realitat. Les accions generacionals es reprodueixen amb els petits matisos que cada parella hi aporti, de la seva circumstància. Els quatre personatges es troben tancats en una mena de ratera en ple assaig clínic d'un antidepressiu. Potser, com la Biodramina o la Coca-Cola, aquest nou medicament en període de proves té uns efectes positius paral·lels. O potser tot és fruit d'una casualitat. Com era d'esperar, l'obra qüestiona la necessitat de la ciència aplicada a trobar-hi resultats immediats, per convertir el resultat en beneficis econòmics. I els errors de sistema es prefereixen amagar, quan la ciència avança més des dels errors que dels encerts.

Els quatre actors es mouen des d'un espai asèptic, gairebé sense tocar-se; es tenen una certa por o respecte (pel que es pugui produir entre la parella jove; o pel que pugui despertar en la parella adulta). És una teatralitat freda, menys empàtica que a Pulmons perquè
és com entenen l'obra. Aquesta distància entre els personatges allunya, en part, el públic. Però no per això és menys interessant. Si van trobar complicitat fent el salt dels Guarry... als Si existeix, encara no ho he trobat (Beckett, 2013), ara aconseguiran que el públic trobi satisfacció en poder tenir més camp per debatre una situació més complexa que la de tenir, o no, un fill amb parella estable. L'eufemisme mèdic parla d'efectes secundaris de la medicació. En realitat, són conseqüències vitals.

L'efecte
Directora: Carol López
Traducció: Jordi Prat i Coll
Intèrprets: Nausicaa Bonnín, Montse Germán, Pau Roca, Paul Berrondo
Dimarts, 3 de febrer (fins al 8 de març) a la Sala Beckett


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella
cinema

Kristen Stewart protagonitzarà la nova pel·lícula d’Albert Serra

barcelona

L’Elèctrica Dharma, Quimi Portet i Mishima, al primer festival Intrèpid

riudellots de la selva

La Fira Modernista reviu la vida al voltant de la indústria tèxtil

TERRASSA
música, teatre i humor

Joel Díaz obre avui el festival Límbic a Santa Coloma de Gramenet

santa coloma de gramenet
LLIBRES
LLIBRES

Les setenes jornades Transversal se sumen al centenari de la mort d’Àngel Guimerà

el vendrell