cultura

CRÍTICA

jORDI BORDES

Una conferència implacable

El teatre d'Angélica Liddell remou els fonaments. Té un format gens amable, que sovint increpa l'espectador. És tan directa la seva forma teatral, abusa tant de la primera persona, que l'espectador es pot sentir quasi insultat. Però, salvada aquesta posició radical, sí que compta i obliga a replantejar-se la vida tot el que diu. De fet, el discurs de Liddell (que aquí executa una correctíssima actriu, Esperanza Pedreño) té molt de conferència i el repte és aportar elements visuals, escènics, per ajudar a desgranar la consistència del pensament. Estenent-la per terra, tot escrivint conceptes (fam, treball, despertar, individu, tragèdia...) amb un guix al terra, per després esborrar-los. Puntualment, el públic entra en escena. O li tapen la visió. O s'hi asseu al costat i li fa preguntes relaxadament. Els llums de sala s'encenen o bé l'espai queda il·luminat per focus zenitals amb els límits molt retallats. El text de la Liddell diu que la poesia tràgica ha de molestar per poder ser beneficiosa i, en cert sentit, aspirar a la bellesa. Potser per això el públic s'ha de sentir un punt violentat.

El que diu la Liddell és implacable, sobretot si és des del seu teatre de dolor: quan ho interpreta ella mateixa no hi ha distància entre l'actriu i el personatge (tot i que possiblement hi sigui). Una cosa són les sentències que dispara en escena i una altra el seu comportament vital, difícilment tan radical com el que exposa el personatge. Ara, amb el treball de Pedreño la distància entre actriu i personatge és més gran. I es pot diferenciar millor (tot i que manté la conjugació de la primera persona del singular) el que diu de la seva vida personal. Liddell remou, aquesta és la seva força. Ho fa amb un teatre carregat d'imatges, sovint fregant la descripció de pensaments primaris (“Els pobres són uns materialistes: sempre pensen en els diners” o “A major privilegi d'una persona, més odi projecta als altres”) i un punt fastigoses (com l'escena dels escarabats de casa seva). No hi ha més bellesa que la dura realitat. Un bany d'aigua freda per treure prejudicis i descobrir-se nu i fràgil com un núvol a mercè de la tempesta.

MI RELACIÓN CON LA COMIDA
Angélica Liddell
Directora: Esperanza Pedreño
Intèrpret: Esperanza Pedreño
Lloc i dia: Divendres 12 de juny (fins al 28), al Teatre Versus


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona

La nova psicodèlia catalana

Girona
música

Brittain Ashford obrirà el 5è A Peu de Carrer de l’Ateneu 24 de Juny

girona
MÚSICA

El Palau de la Música recorda Juli Garreta i convida Raquel García-Tomás

BARCELONA
Música

L’Empordà Music Festival creix

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Cultura

Mor Frank Stella, reconegut pel seu art abstracte i precursor del minimalisme

efemèrides

El Govern commemorarà els centenaris d’Oriol Bohigas i Francesc Candel

barcelona
TEATRE

‘Burro’ reescriu la humanitat amb la mirada de l’animal del camp

BARCELONA
MÚSICA

El Sónar es farà tot a l’Hospitalet de Llobregat a partir del 2026

BARCELONA