cultura

crítica

Jordi bordes

Un castell de focs que esclata allunyat

Una bona idea ha de venir sustentada per un engranatge que la faci interessant, que converteixi l'espectador en membre actiu i, si pot ser, que s'hi identifiqui. Si no, queda com un bon castell de focs: vistós, potser sorollós, però que esclata molt lluny de l'emoció. Aquest és el problema d'aquest nou text de Carles Mallol (XXXVIII Premi Born de Teatre), que s'imagina com una novel·la esdevé el guió d'un acte violent.

Què passaria si un professor matés l'alumne a cops de raqueta com en una novel·la juvenil? Més que per encolomar la responsabilitat de l'acció al novel·lista, perquè és la torna d'altres obres en què la violència la perpetra l'alumne: És el cas de Ricard de 3r (2015) o bé Reacció (2011). Però per què no pot ser el mestre el que perdi els estreps? Per què no pot tenir una sàdica visió de voler reproduir allò que passa a les pàgines publicades per acabar perpetrant l'atemptat? Si l'obra es queda en aquest joc, és un flac favor a la controvèrsia. El que l'ajuda a guanyar pes és quan cada personatge veu en el seu comportament part de culpa. Perquè Mata el teu alumne, més que parlar de violència, pretén fer esclatar les culpes de cadascú i com tothom les mira d'amagar per no ser titllat d'assassí. La llàstima és que aquest punt apareix tangencialment, no es fa seu el desenllaç. I com que la trama ja és coneguda des del principi, tot i el mínim gir final, no genera més que una certa sensació de dejà vu.

Carles Mallol és un gran defensor del thriller a escena; que hi hagi una intriga que sigui motor per anar descobrint les ombres dels personatges. Però si la trama és tan omnipotent, els personatges queden traçats amb traç massa gros. La voluntat de generar sorpresa amb el moviment trenca el realisme de l'escena. Però li falta una densitat a la coreografia: no n'hi ha prou de moure's, cal transmetre. És una bona troballa (i interessant el treball dels actors) que el professor assassí sigui el mateix actor que el novel·lista egocèntric; i que el fill d'un passi a ser el fill de l'altre. No dobla mai la mare, potser perquè ja té un paper prou bipolar, depenent del seu interlocutor. És la més impulsiva. No li cal el crit; en té prou amb uns moviments enèrgics. Hi ha, sí, molta energia però no esclata en el moment ni en el to que més es podria apropar al públic.

MATA EL TEU ALUMNE
Carles Mallol
Direcció: Carles Mallol
Intèrprets: Pepo Blasco, Mari Pau Pigem, Quim Àvila
Lloc i dia: Dilluns, 22 de juny (fins al 13 de juliol) a la Sala Flyhard.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Brittain Ashford obrirà el 5è A Peu de Carrer de l’Ateneu 24 de Juny

girona
MÚSICA

El Palau de la Música recorda Juli Garreta i convida Raquel García-Tomás

BARCELONA
Música

L’Empordà Music Festival creix

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Cultura

Mor Frank Stella, reconegut pel seu art abstracte i precursor del minimalisme

efemèrides

El Govern commemorarà els centenaris d’Oriol Bohigas i Francesc Candel

barcelona
TEATRE

‘Burro’ reescriu la humanitat amb la mirada de l’animal del camp

BARCELONA
Crítica

Tradició, patrimoni i nova creació

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona
PREMIS LITERARIS

Més de 90 originals aspiren al 57è Premi Bertrana de novel·la

Girona