Arts escèniques

Crònica

teatre

Manual per revolucionar el codi

El Teatre Lliure va tancar diumenge el segon cicle Katharsis, provant de trencar les convencions teatrals de representació provant de tancar-les en el format de conferència magistral. Serveixi de manual aquestes preguntes, després de veure alguns dels seus espectacles (I un epíleg final.)

1) Nous cossos exploren la metàfora? Alexandra Laudo (Com observar un cel nocturn) il·lustra alguns conflictes sobre l’astronomia servint-se de tres ballarines de gimnàstica rítmica. Núria Guiu vincula ioga i dance cover sense filtres. David Espinosa se serveix d’un esquelet (diferent del propi) com a speaker a Conferència espectacular, en què fa repàs de la seva trajectòria d’espectador i artista, repetint el joc dels últims treballs amb manipulació de ninots de joguines extretes dels Encants.

2) És bo buscar ressorts en altres disciplines? Katharsis ha volgut que Fundació Eina desenvolupi un dispositiu a escena (Antropologies de la caixa negra). Si és fèrtil la fusió, també és convenient una mirada externa que els ajudés a modular i posar l’espectador en un lloc d’interès.

3) Matar la trama; proposar un viatge que eviti la quotidianitat. Adriano Galante (Entrar a vivir) es despreocupa de la física terrenal. Ell és tot aire, volat. Viatja i reparteix bitllets de vol, procurant que l’espectador no es quedi a terra.

4) Cal renegar del passat? Àlex Rigola va obrir un cicle específic als teatres dels marges amb Radicals Lliure. Espinosa era un habitual (per bé que amb peces performatives, abans que provés la manipulació de figures a escala a Mi gran obra). Katharsis podria ser Radicals Lliure i ningú s’hi exclamaria. La tradició no està barallada amb la innovació.

Epíleg: el Lliure ha tensat les conferències escenificades com a experimentació. Però aquest mes de febrer programa la trilogia d’Azkona & Toloza que subverteixen tots aquests codis des que, com a mínim, van estrenar Extraños mares arden, el 2016. Facin un ús responsable d’aquestes instruccions. No s’admeten devolucions, ni tampoc reclamacions. El codi binari és més creatiu fent moviments dels cavalls als escacs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell