Arts escèniques

Crítica

teatre

Coralina: “Parlem de coses alegres”

Broggi té mà per la textura italiana, entre escandalosa i emocional

Doncs sí. Aquesta Coralina és com una amable cançó d’estiu. Les costures antigues, que ressegueixen els arquetips de la Commedia dell’arte l’allunyen dels temes enganxifosos de barrila. Tira més de melodia calmosa amb tornada que eixoriveix l’escena. La protagonista diu al seu amo: “Parlem de coses alegres”, i, amb la broma, va posant cada abús al seu lloc. I el públic aplaudeix satisfet i corejaria, de grat, la cançó estival d’anunci de vi blanc fresc o cervesa artesanal.

Mireia Aixalà s’estrena a La Perla 29 amb un personatge antagònic a la seva dona egoista d’Amèrica. En l’escena, es percep que els intèrprets estan còmodes en el joc del teiatro clàssic i però també en el de la metateatralitat fina i directa. Aquest plaer d’actuar es transmet a la platea que, ja d’entrada, hi entra molt predisposada. Aixalà és una més de la família; l’integren com ja van fer amb Enrico Iannello a Filumena Marturano.

Goldoni dona la batuta a una serventa, generosa i espavilada, que troba els ressorts per recompondre l’equilibri en la família a què serveix des de sempre. No hi té enveja ni cobdícia. Celebra la seva identitat de serventa en contraposició a una Beatrice (Rosa Gámiz), d’un egoisme simpàtic. L’amor té una notable tirada en aquest treball, però la gana empeny amb més força. I aquí el paper dels criats (Joan Arqué i Ireneu Tranis) fan riure i divertir amb la peripècia més exagerada al costat de l’amor hiperbòlic del fillastre (Jaume Viñas).

Oriol Broggi, amb la seva senzillesa, deixa que els intèrprets brillin i, quan la peça pot caure en un bucle que destensi l’interès, hi fa un nus contemporani i estira el que penjava. El director té mà per a la textura italiana, per a aquell regust mediterrani entre escandalós i emocional. Per això, només es poden parlar de “coses alegres” quan ens referim a aquesta obra, el segon Goldoni a la Biblioteca després de L’hostalera, en aquella ocasió dirigida per Pau Carrió.

Coralina, la serventa amorosa
Autoria: Carlo Goldoni
Direcció: Oriol Broggi
Intèrprets: Mireia Aixalà, Joan Arqué Solà, Xavier Boada, Rosa Gamiz, Clara de Ramon, Xavier Ruano, Sergi Torrecilla, Ireneu Tranis, Ramon Vila, Jaume Viñas
Dijous, 1 de juny (fins al 28 de juliol), Biblioteca de Catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt
música

Salvador Sobral clourà la 20a edició de l’(a)phònica amb un concert gratuït

banyoles