cultura

Oxigen a la creació

La italiana Ondadurto Teatro prepara el nou espectacle a les instal·lacions de Fira Tàrrega en el marc del programa de suport a companyies emergents

“En aquest moment cal reivindicar el risc i l'error. Sense innovació no existeix el futur”

Carregats amb màquines inventades, maletes a vessar de barrets i vestits, plataformes giratòries i un gosset, la companyia Ondadurto Teatro s'ha instal·lat a Tàrrega per crear el que vol ser el seu espectacle més ambiciós, C'era una volta. Aquesta companyia italiana és una de les onze seleccionades per participar en el programa Suport a la Creació de Fira Tàrrega.

Endegat fa tres anys, el programa persegueix l'estímul de les arts de carrer a través de la formació, les residències artístiques i els laboratoris de creació. És una aposta per la renovació a través de projectes catalans i estrangers de vocació experimental. “Vivim un moment en què cal reivindicar el risc i l'error. Sense recerca i innovació, no existeix el futur”, remarca Jordi Duran, director artístic de Fira Tàrrega. La institució dota econòmicament les companyies, hi aboca la feina del seu equip tècnic, les assessora artísticament i els posa en contacte amb programadors.

Durant deu dies, els onze integrants d'Ondadurto han fet nit i àpats als Escolapis, l'allotjament per a artistes de la fira. A jornada completa, el treball artístic s'ha concentrat al Talladell. Aquest antic molí, habilitat amb camerinos, sales de reunions i espais d'assaig, és el laboratori d'innovació de Fira Tàrrega. Minuts abans de presentar-ne el resultat a l'assaig obert, Lorenzo Pasquali, mànager i actor d'Ondadurto assegura: “La residència a Tàrrega ens ha donat la possibilitat de fer créixer l'espectacle, aprofundint en el procés creatiu. La convivència també ha reforçat els vincles dins la companyia.”

C'era una volta és un espectacle de ritme frenètic. Un conte de contes, ja que pretén arribar a tot el públic europeu i en format revista. S'inspira en els personatges de Grimm, Andersen i Carroll, entre d'altres. “Hem buscat l'equilibri entre el gest, el teatre, el vídeo i la música per oferir un conte argumentalment equilibrat, en què les fronteres del mal i del bé es difuminen”, explica Marco Paciotti, el director artístic. Una escenografia multidisciplinària i acurada que defuig els personatges arquetípics. Així, el príncep blau arriba amb Vespa i la Caputxeta és acomiadada d'una feina estressant. La bruixa malvada i la Blancaneus són dos éssers humans, que pateixen i gaudeixen tot sucumbint a l'atracció pel poder. Acabat l'assaig, Paciotti demana el parer dels assistents. “Experimentar com ho rebrà el públic abans de l 'estrena és fonamental. A Itàlia no tenim aquest tipus d'estructures de suport...” L'espectacle s'estrenarà en la propera edició de Fira Tàrrega. Els projectes del programa suposen una cinquena part de la programació.

Coproduït amb el Festival Mirabilia (Fossano), és una mostra de la vessant transnacional de Suport a la Creació. “Mirabilia programa molts artistes catalans. Coproduint, vetllem per la creació i pel manteniment del mercat d'uns i altres”, manifesta Duran. Davant la imminent contracció del mercat europeu i la pèrdua de públic local, Duran creu que el programa “és una qüestió de responsabilitat. Els mercats emergents són lluny. Hem de cuidar el públic nacional, que és el d'aquí a deu anys.” Defallir no és una opció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.