Economia

Economia

Amazon, Carrefour i FedEx lideren l’aposta logística

Els magatzems que aquestes companyies estrenen a Barcelona i al Prat sumen 100.000 metres quadrats

El gegant nord-americà d’internet farà una altra nau a Martorelles i Lidl, a Martorell

Amazon, Carrefour i FedEx lideren les grans inversions logístiques al voltant de Barcelona. Els magatzems lliurats a aquestes grans companyies sumen prop de 100.000 metres quadrats en punts estratègics com ara el polígon Mas Blau del Prat, la ZAL del Port i la Zona Franca, respectivament.

Aquests nous desenvolupaments són només la punta de l’iceberg de la intensa activitat inversora al voltant de la logística a Catalunya. L’ocupació de naus és tan elevada que l’espai de qualitat disponible és pràcticament inexistent i el repte ara és desenvolupar nou sòl.

FedEx Express, la coneguda companyia de paqueteria dels Estats Units, ha protagonitzat la darrera d’aquestes operacions. Des de fa uns dies disposa d’un nou centre d’operacions de 16.905 metres quadrats a la Zona Franca, en un solar de 54.000 metres quadrats que estava sense ús pel trasllat de Seat. Es tracta d’una nau de cross docking, és a dir, dissenyada per a nova logística del comerç electrònic, que aposta per les expedicions de les comandes ràpidament. Prop del port i de l’aeroport de Barcelona i amb bones connexions terrestres, té un paper rellevant en la xarxa d’enclavaments logístics que FedEx està construint a Europa. Hi treballaran unes 280 persones.

No gaire lluny està la flamant plataforma de fred de Carrefour a la zona d’activitats logístiques (ZAL) del Port de Barcelona, inaugurada el maig passat. En aquest cas, es tracta d’una nau de 18.200 metres quadrats especialitzada en els processos en fred, tant congelat com refrigerat.

Totes dues naus han estat impulsades i construïdes per Cilsa, l’empresa que gestiona la ZAL Port. La inversió és d’uns 12 milions d’euros cada una i forma part dels nous desenvolupaments de l’empresa (vegeu la peça).

D’altra banda, a Tarragona, Covestro ha inaugurat un centre logístic on ha invertit 3 milions.

Encara en fase de tramitació es troba el centre logístic de 65.000 metres quadrats que la firma alemanya de distribució Lidl va anunciar el març passat que construirà a Martorell. La companyia sumarà aquesta instal·lació a la que ja té a Montcada i Reixac i que no pot ampliar, i serà la més gran a Europa. No han transcendit les xifres de l’operació, però poden servir com a orientació els 70 milions d’euros que ha costat el nou centre logístic d’Alcalá de Henares, que estarà plenament operatiu el 2018.

En una fase de desenvolupament molt més avançada, el nou establiment que Amazon construeix al polígon Mas Blau del Prat s’hauria d’inaugurar aquesta tardor, segons el calendari previst per la companyia, que ha escollit Catalunya com a punt de creixement al sud d’Europa. L’edifici logístic té una superfície de 63.000 metres quadrats, ampliables, per un cost d’uns 200 milions d’euros. S’afegeix als que Amazon té a Castellbisbal de 30.000 metres quadrats, pensat per a les compres setmanals (Amazon Pantry), i el del carrer Rosselló, per al servei urgent (Prime Now). Més recentment s’ha anunciat una quarta instal·lació de 30.000 metres quadrats a Martorelles, que donarà servei al marketplace de la companyia, és a dir a les pimes que venen els seus productes a través de la plataforma del gegant d’internet. En aquest mateix sentit, Amazon també ha obert unes oficines al 22@ des d’on s’assistirà les pimes europees. També albergarà un centre d’R+D dedicat a machine learning (aprenentatge automàtic). En total, l’aposta per Catalunya significarà més de 3.000 llocs de treball en tres anys i 120.000 metres quadrats entre naus i oficines.

LES XIFRES

120.000
metres quadrats
entre naus i oficines són els desenvolupaments totals d’Amazon a Catalunya.
3.000
llocs de treball
crearà el gegant nord-americà de la venda en línia en els pròxims tres anys.

La ZAL del Port de Barcelona invertirà 200 milions

Especialitzada en la logística portuària, la ZAL (zona d’activitats logístiques) del Port de Barcelona està immersa en un ambiciós pla d’inversions de quatre anys valorat en 200 milions d’euros per construir naus en els terrenys que encara té disponibles, d’uns 450.000 metres quadrats. El motor d’aquest pla és l’elevada demanda de sòl logístic d’alta qualitat i ben ubicat, per la qual cosa Cilsa, la gestora de la ZAL, preveu que la comercialització dels nous desenvolupaments estigui enllestida abans que s’hagin acabat.

Els acords d’ocupació se solen tancar un mínim de 18 mesos abans que es lliurin les naus. I, en aquest sentit, fonts de Cilsa expliquen que és imminent la signatura de nous contractes per a les instal·lacions que encara s’han de construir. Aquest llarg període de gestació fa que els acords no es vegin gaire influenciats per la conjuntura política d’aquests dies.

Per afrontar la inversió d’aquest pla, Cilsa ha de mobilitzar recursos propis, als quals sumarà 20,5 milions d’euros d’un préstec participatiu subscrit pels accionistes –la companyia és propietat del Port (63%), la immobiliària Merlin Properties (32%) i l’empresa estatal Sepes (5%)– i 75 milions d’un crèdit concedit pel Banc Europeu d’Inversions (BEI).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.