Economia

La “joventut” de Nissan sent Bosuga

Els terrenys on hi ha ara la planta de Nissan els van comprar a finals dels anys cinquanta tres socis catalans, Bonet, Sunyer i Garriga, per instal·lar-hi la Bosuga

S’hi feien cabines de camions com el Pegaso Comet

Va treballar a l’empresa durant 47 anys, entre el 1961 i el 2008, primer com a delineant, més tard reconvertit en projectista de matrius, i prejubilat com a cap d’enginyeria de producció d’estampació. Així doncs, va passar per Bosuga, Motor Ibérica i Nissan Motor Ibérica, i ara veu com el final de Nissan és gairebé inevitable. Francisco Soriano explica que va entrar a treballar a la Bosuga –empresa de planxisteria que va rebre el nom dels socis fundadors: Bonet, Sunyer i Garriga– l’any 1961. En aquella època era una empresa auxiliar del motor que treballava per a la Pegaso. S’hi feien peces de planxisteria per a les cabines dels camions de la marca Hispano Suiza, Enasa i Pegaso, entre ells el Pegaso Comet. També per a Motor Ibérica i els seus camions de la marca Ebro. D’aquella època, Soriano explica que la producció era totalment artesanal. “Els components es feien a mà, calia molts homes treballant. Per fer la porta d’un camió es necessitaven entre tres i quatre persones que coneguessin bé l’ofici de planxista”, relata. En aquella època, Bosuga donava feina a uns 400 treballadors. Encara no es fabricaven les cabines senceres, només alguns components.

L’any 1965, quan Motor Ibérica es desvincula de Ford, acaba comprant Bosuga, i un dels fundadors, Jaume Bonet, marxa per fundar una altra gran companyia: Estampacions Sabadell. Llavors la companyia ja ocupa vora 800 persones i amb l’entrada de Nissan Motors Company l’any 1979 les plantes catalanes agafen embranzida. “Amb Nissan es va fer una millora tecnològica espectacular. De planxisteria va passar a ser una fàbrica d’estampació mecanitzada que ja no necessitava tanta mà d’obra”, explica. Però aquesta no va ser la seva perdició. “El problema va arribar amb l’entrada de Renault al grup Nissan i l’interès per salvar les plantes de la marca”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Les exportacions gironines creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona