Economia

Seat produirà mig milió de cotxes elèctrics a Martorell

Griffiths torna a reclamar el compromís del govern espanyol per fomentar la demanda i ampliar la xarxa de recàrrega

Creu que la planta de bateries hauria de ser a Martorell o a Barcelona

Seat té previst produir mig milió de vehicles elèctrics anuals a Martorell per a les diferents marques del grup Volkswagen. Ho va confirmar ahir el president de la companyia, Wayne Griffiths, durant la presentació de resultats de l’automobilística catalana. Griffiths va admetre que el 2020 va ser un any complicat, però que la pandèmia “no ha aturat” els plans i compromisos del grup amb la mobilitat elèctrica.

Així, al marge de la producció d’híbrids endollables de la marca Seat, Griffiths va anunciar que els grans projectes de vehicle elèctric provindran del segell Cupra, per al qual esperen duplicar el pes sobre les vendes totals, que actualment és del 5%, perquè acabin sent-ne el 10%.

Algunes de les palanques de la represa i la recuperació dels beneficis en el primer tram d’aquest any seran, per exemple, continuar la reducció de despeses fixes i una gestió d’ingressos centrada en els mercats més importants, amb l’abordatge d’Àsia-Pacífic a través d’Austràlia.

El president de Seat va recordar que el grup ja va anunciar que abans del final d’any llançarà el Cupra Born, el primer vehicle totalment elèctric produït a Martorell. El Cupra Formentor també és una de les grans apostes, que podria representar fins al 50% de les vendes d’aquesta marca, diferenciada de la mateixa Seat, que Griffiths va definir com a “més desafiant i poc convencional”, que “canviarà el centre de gravetat de l’empresa” gràcies a l’aportació de nous clients i més presència internacional.

I encara dins d’aquesta gamma, el president de Seat va proclamar que el Cupra Tavascan, presentat el 2019 a la Fira de Frankfurt, “serà una realitat, dissenyat i desenvolupat totalment a Barcelona” i se’n preveu la distribució a Europa el 2024. Finalment, Seat preveu llançar un vehicle elèctric urbà per al 2025, a un preu d’entre 20.000 i 25.000 euros, tot i que no va revelar on es produiria.

Complementàriament, Seat disposa de la marca mare, amb models d’èxit com l’Ibiza i l’Arona, que s’aniran actualitzant, i també d’altres com el Leon, el primer híbrid endollable, i l’Ateca.

“Mai havíem presentat tants models de vehicles de diferents motoritzacions”, va remarcar Griffiths, que tanmateix va condicionar tot el projecte al suport institucional.

Així, persisteix la incògnita de què passarà amb la desitjada planta de bateries elèctriques, que en principi semblava una realitat a Catalunya però que no acaba de definir el seu emplaçament. Griffiths va recordar la presència de Felip VI i Pedro Sánchez, junt amb Herbert Diess, president de Volkswagen, fa poques setmanes a Martorell, i la creació d’un consorci publicoprivat amb el govern espanyol i grans companyies com Iberdrola, per tal de dur endavant l’electrificació del mercat a l’Estat. Griffiths, tot i ser “optimista”, va admetre que la consolidació de Martorell com a plataforma de vehicles elèctrics per a Europa, i potser “totalment electrificada”, si s’escau, “dependrà del compromís nítid del govern espanyol i de la Comissió Europea” i dels ajuts d’aquesta. Per això va reiterar la necessitat d’incentius per a la compra de cotxes elèctrics, l’ampliació decidida de la xarxa de punts de recàrrega, “que s’hauria de triplicar”, i la creació d’un ecosistema de bateries elèctriques (producció de cel·les i muntatge) amb la presència d’un fabricant d’aquests tipus d’equips “disposat a garantir el subministrament” des de “molt a prop, a Martorell o a Barcelona”, va concloure.

D’altra banda, els sindicats van mostrar reserves al voltant de tots aquests projectes, i el president del comitè de Seat, Matías Carnero, que, després de la presentació de resultats, va alertar del risc que l’especialització en petits cotxes elèctrics pugui fer que la planta dilueixi el caràcter propi i es limiti a acoblar vehicles per a les marques de la matriu alemanya.

LES XIFRES

26
per cent
menys d’unitats venudes va ser un dels efectes negatius de la pandèmia.
27.400
unitats
de la marca Cupra venudes el 2020, 11% més, va ser una de les dades positives de l’exercici

194 milions de pèrdues i confiant en la remuntada

Seat no es va escapar dels efectes de la pandèmia en l’economia i va facturar per valor de 8.784 milions, 21% menys que l’exercici anterior. D’aquest volum, uns 1.600 milions van correspondre a les vendes a l’Estat, mentre que al voltant del 82%, uns 7.200 milions, van anar cap a l’exportació. Aquesta és una de les “alegries” del 2020, en paraules de Carsten Isensee, vicepresident financer del grup, que malgrat la desacceleració de les vendes i dels resultats negatius de 194 milions (a molta distància dels 352 milions de benefici del 2019) creu que la companyia “ha sortit enfortida” després de mesos de “volatilitat i incertesa”. Paral·lelament al nombre inferior d’unitats venudes, 427.000 davant de les 574.100 de l’any previ, Seat obté més ingressos per unitat, amb una mitjana de 16.370 euros, gràcies a l’aposta pels SUV i els ‘crossover’. Val a dir que les xifres del negoci difereixen de les difoses fa alguns dies durant la presentació de resultats de la matriu Volkswagen, a Wolfsburg. Isensee va justificar les disparitats en la informació per la diferent normativa comptable utilitzada a Alemanya i a l’Estat i també perquè ahir es presentaven les dades del’activitat de Seat sense comptar-hi les filials de la companyia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Xoc Sabadell-BBVA a la CNMV i pel 50,01%

madrid
SOCIETAT

CCOO critica l’acord laboral signat per a la Copa Amèrica

BARCELONA
ECONOMIA

El Port de Barcelona i el de Xangai col·laboraran en innovació i descarbonització

TÀRREGA
Economia

El Sabadell insta el BBVA a dir quins accionistes donen suport a l’OPA

barcelona
amèrica del sud

L’Argentina es paralitza en la segona vaga general contra Milei

barcelona
Economia

El Sabadell respon: Denuncia el BBVA a la CNMV per vulnerar la llei d’OPAs

barcelona
VIDRERES

L’àrea d'economia va gestionar 67 ofertes de feina el 2023

VIDRERES
Consolidar un monopoli?
l’anàlisi

Consolidar un monopoli?

economia

OPA hostil del BBVA al Sabadell amb acomiadaments

madrid