Economia

El desbloqueig del canal de Suez, pendent de l’ajut de l’alta marea i els vents

Remolcadors intentaven anit arrossegar-lo, aprofitant la lluna plena, mentre creixen les cues de vaixells

Maerks ordena que alguns voregin tota l’Àfrica

El comerç mundial segueix pendent del canal de Suez, on, ahir, prosseguien els treballs per desencallar el gran portacontenidors Ever Given, entravessat al canal des de dimarts, i reobrir al trànsit de mercaderies aquesta ruta clau per a l’economia mundial, i especialment l’europea, en enllaçar el mar Roig i el Mediterrani.

Malgrat que la propietària del vaixell, una empresa japonesa, va assegurar, divendres, que comptava poder desencallar-lo ahir, un cop acabat el dragatge de 20.000 metres cúbics de sorra, de moment continua encallat.

De fet, en una compareixença multitudinària, davant la premsa internacional, el cap de l’Autoritat del Canal de Suez, l’almirall egipci Osama Rabie, va evitar, durant la tarda, posar terminis: “És difícil dir un temps per solucionar el problema. No puc dir quan acabarem; si Déu vol, aquesta nit o els propers dies.”

Anit, després de ser eliminada tota la sorra de la proa del vaixell, excavant a una profunditat de 15 metres, nou remolcadors intentaven arrossegar-lo i confiaven que l’alta marea de la lluna plena els ajudés a estirar el gegant. El canal reconeix la dificultat de l’operativa ja que l’èxit de l’arrossegament depèn de “factors auxiliars, com ara la direcció del vent i les marees, el que converteix en un procés tècnic complex”. Si així no s’aconsegueix moure’l, la següent opció és descarregar part dels contenidors per alleugerir la càrrega, 18.300 contenidors.

Rabie considera que el canal, una importantíssima font d’ingressos per a Egipte, no perdrà clients, ja que l’accident es va deure a una “tempesta de sorra” acompanyada de forts vents que reduïen la visibilitat. Poques hores abans, un altre vaixell més gran que l’Ever Given, de 240.000 tones, va passar pel canal –reformat el 2015 per modernitzar-lo– sense problemes.

Rutes alternatives

La companyia Leth Agencies, que ofereix serveis logístics a diferents canals del món, va informar, ahir, que són ja 274 els vaixells que s’acumulen als accessos del nord i el sud del canal de Suez, després que dijous se suspengués la navegació. L’Ever Given bloqueja l’accés dels del sud, però els vaixells procedents des del nord tampoc poden circular. La majoria es troben ancorats al golf de Suez o al conegut com a Gran Llac, un punt intermedi. Analistes assenyalen que el bloqueig del canal costa al sector comercial uns 400 milions de dòlars cada hora, ja que hi passa el 25% del trànsit de contenidors mundials.

El canal egipci és un accés clau a l’Àsia, perquè s’estalvien més de deu dies de navegació, en no haver vorejar l’Àfrica fins al cap de Bona Esperança (Sud-àfrica), una de les puntes més meridionals del continent. Fins a l’obertura del canal de Suez (el 1869), era l’única ruta per al comerç europeu cap a l’Extrem Orient, però ara és més cara. Navilieres com ara Maerks, la principal operadora al canal, ha ordenat a 14 vaixells anar a Sud-àfrica.

L’altra alternativa seria creuar l’Àrtic, el que, segons Rússia, estalvia un terç del temps comparat amb Suez. Aquesta ruta, impulsada pel Kremlin el 2011, està afavorida pel desgel de l’escalfament global, que farà que a l’estiu quedi oberta en un futur proper. Ara, solament els trencaglaç atòmics la poden creuar.

LA XIFRA

1.170
milions de tones
van creuar el canal de Suez l’any passat. La ruta per l’Àrtic, solament 33 milions, sobretot gas.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

El termini per reclamar despeses hipotecàries comença en anul·lar-se la clàusula abusiva

BARCELONA
GIRONA

El Govern aprova ajuts a la pagesia per valor d’11,4 milions d’euros

GIRONA
GIRONA

La CGT de Correus denuncia falta de personal en una desena de barris

GIRONA
economia

El Banc Sabadell guanya 308 milions el primer trimestre, un 50% més que l’any passat

barcelona

Unió de Pagesos considera un “pedaç” el decret pel control de fauna cinegètica

girona
Unió Europea

TikTok suspèn el programa de punts de la versió ‘Lite’

Barcelona

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial

girona
economia

Menys burocràcia en els plans d’estalvi d’aigua per ramaders i agricultors

barcelona
Estats Units

Aproven la llei que podria suposar la prohibició de TikTok als EUA

Barcelona