Economia

L’oli d’oliva, amb segell d’autenticació

Es crea un mètode per verificar origen, varietat i adulteracions del producte

Un consorci català ha desenvolupat un sistema per verificar l’origen i la varietat de l’oli d’oliva. La iniciativa forma part del projecte Autenfood, que lidera la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) i en el qual participen el grup de recerca en Lípids i Compostos Bioactius (LiBiFOOD) de la Universitat de Barcelona i diverses empreses catalanes del sector de l’alimentació.

L’objectiu del projecte és garantir la seguretat i l’autenticitat de productes agroalimentaris catalans, millorant la detecció del frau. “Malauradament, donat el seu valor gastronòmic i nutricional, l’oli d’oliva té associat un elevat risc de frau. Per aquest motiu, és important trobar fórmules que permetin controlar, detectar i reduir situacions enganyoses com ara possibles adulteracions fruit de barreges amb altres olis, al mateix temps que també es verifica la varietat de l’oli i el seu origen geogràfic”, explica Antoni Galceran, responsable sectorial de l’oli d’oliva FCAC.

El projecte, que s’emmarca en la Comunitat RIS3CAT Innoàpat, impulsada per ACCIÓ i coordinada per l’IRTA, ha tingut una durada de tres anys durant els quals s’han analitzat diferents paràmetres, en funció de cada objectiu de verificació. En total, han estat estudiades 400 mostres de les cinc denominacions d’origen d’oli d’oliva que existeixen a Catalunya, procedents de diverses zones productores.

Totes les dades obtingudes i avaluades a través de tècniques estadístiques avançades han permès identificar perfils dels compostos que poden ser utilitzats com a “empremtes dactilars” dels olis autèntics.

Eina de treball.

Com a resultat del projecte, s’ha plantejat un protocol d’autenticació de l’oli, una eina que es desenvoluparà a curt termini i que la FCAC, les seves cooperatives i la UB implementaran de manera progressiva com a eina de treball, amb l’objectiu d’escalar-ho a altres agents vinculats al sector de l’oli.

A Catalunya hi ha un total de 347 empreses productores d’oli d’oliva, que facturen globalment 800 milions d’euros, segons dades d’ACCIÓ i Prodeca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

L’Incavi invertirà 7 milions d’euros fins el 2030 per adaptar la viticultura al canvi climàtic

Reus
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona
economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona

Stuart anuncia un ERO però diu que mantindrà un “pol tecnològic” a Barcelona

Barcelona
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida